Marknadsföring av konsulttjänster - en empirisk studie av designbyråer
(2007)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Studien syftar till att öka förståelsen för hur konsulttjänster i en starkt växande bransch marknadsförs och kommuniceras för att minska osäkerheten i samband med kontraktering och på längre sikt även leda till stabila kundrelationer. För att inhämta djupare information om hur konsulttjänster marknadsförs har vi valt att använda oss av ett kvalitativt angreppssätt med en fallstudieansats i form av små-N-studier. Studiens empiriska material utgörs av kvalitativa intervjuer med respondenter från nio designbyråer. Med hjälp av relevanta teorier för kunskapsintensiva företag och marknadsföring av tjänster har vi utvecklat en modell som utgör uppsatsens teoretiska referensram. Denna har sedan använts för att belysa och förklara den insamlade... (More)
- Studien syftar till att öka förståelsen för hur konsulttjänster i en starkt växande bransch marknadsförs och kommuniceras för att minska osäkerheten i samband med kontraktering och på längre sikt även leda till stabila kundrelationer. För att inhämta djupare information om hur konsulttjänster marknadsförs har vi valt att använda oss av ett kvalitativt angreppssätt med en fallstudieansats i form av små-N-studier. Studiens empiriska material utgörs av kvalitativa intervjuer med respondenter från nio designbyråer. Med hjälp av relevanta teorier för kunskapsintensiva företag och marknadsföring av tjänster har vi utvecklat en modell som utgör uppsatsens teoretiska referensram. Denna har sedan använts för att belysa och förklara den insamlade empirin och legat till grund för vår analys och vårt resultat. Ett gott rykte är avgörande för att överbrygga osäkerheten i samband med köp av konsulttjänster och den mesta delen av marknadsföringen handlar därför om olika sätt att påverka word-of-mouth. Detta görs främst genom nöjda kunder och att försöka kontrollera de budskap som förs fram i media. Genom att överträffa förväntningar skapas nöjda kunder och dessa i sin tur utgör grunden för konsultföretagens relationsbyggande. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1342109
- author
- Westelindh, Christian ; Mårtensson, Jeanette and Kudule, Elina
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Förtroende, konsulttjänster, kundrelationer, osäkerhet, word-of-mouth, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1342109
- date added to LUP
- 2007-06-05 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:33:37
@misc{1342109, abstract = {{Studien syftar till att öka förståelsen för hur konsulttjänster i en starkt växande bransch marknadsförs och kommuniceras för att minska osäkerheten i samband med kontraktering och på längre sikt även leda till stabila kundrelationer. För att inhämta djupare information om hur konsulttjänster marknadsförs har vi valt att använda oss av ett kvalitativt angreppssätt med en fallstudieansats i form av små-N-studier. Studiens empiriska material utgörs av kvalitativa intervjuer med respondenter från nio designbyråer. Med hjälp av relevanta teorier för kunskapsintensiva företag och marknadsföring av tjänster har vi utvecklat en modell som utgör uppsatsens teoretiska referensram. Denna har sedan använts för att belysa och förklara den insamlade empirin och legat till grund för vår analys och vårt resultat. Ett gott rykte är avgörande för att överbrygga osäkerheten i samband med köp av konsulttjänster och den mesta delen av marknadsföringen handlar därför om olika sätt att påverka word-of-mouth. Detta görs främst genom nöjda kunder och att försöka kontrollera de budskap som förs fram i media. Genom att överträffa förväntningar skapas nöjda kunder och dessa i sin tur utgör grunden för konsultföretagens relationsbyggande.}}, author = {{Westelindh, Christian and Mårtensson, Jeanette and Kudule, Elina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Marknadsföring av konsulttjänster - en empirisk studie av designbyråer}}, year = {{2007}}, }