Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Den elektroniska marknadsplatsen som inköpsverktyg - En studie med fokus på Everfresh Group AB

Linde, Ingvar and Tomicic, Roland (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Uppsatsens teoriavsnitt uppställer en referensram som i stora drag innefattar inköpsteori, relationsteori och teorier kring e handel. Uppsatsens empiri bygger främst på intervjuer med köparföretaget Everfresh Group AB, företaget som tillhandahåller e-marknadsplatsen Fruit Line AB och tre leverantörer. Den e-marknadsplats som fallföretaget implementerat misslyckades. Anledningarna till detta var flera. Bland annat är en orsak att komplexiteten av produkterna på denna marknad är för stor. Det är vidare svårt att finna en e-handelsstrategi som lämpar sig för samtliga av företagets produkter. Dessutom var varken aktörerna eller branschen mogna för denna typ av inköpsform. E-marknadsplatsen har vidare visat sig vara oflexibel och inte alltid... (More)
Uppsatsens teoriavsnitt uppställer en referensram som i stora drag innefattar inköpsteori, relationsteori och teorier kring e handel. Uppsatsens empiri bygger främst på intervjuer med köparföretaget Everfresh Group AB, företaget som tillhandahåller e-marknadsplatsen Fruit Line AB och tre leverantörer. Den e-marknadsplats som fallföretaget implementerat misslyckades. Anledningarna till detta var flera. Bland annat är en orsak att komplexiteten av produkterna på denna marknad är för stor. Det är vidare svårt att finna en e-handelsstrategi som lämpar sig för samtliga av företagets produkter. Dessutom var varken aktörerna eller branschen mogna för denna typ av inköpsform. E-marknadsplatsen har vidare visat sig vara oflexibel och inte alltid passat för alla branscher, företag och produkter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Linde, Ingvar and Tomicic, Roland
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
E-handel,e-marknadsplats,frukt-och grönt,inköp,B2B, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1342265
date added to LUP
2005-01-18 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:23:22
@misc{1342265,
  abstract     = {{Uppsatsens teoriavsnitt uppställer en referensram som i stora drag innefattar inköpsteori, relationsteori och teorier kring e handel. Uppsatsens empiri bygger främst på intervjuer med köparföretaget Everfresh Group AB, företaget som tillhandahåller e-marknadsplatsen Fruit Line AB och tre leverantörer. Den e-marknadsplats som fallföretaget implementerat misslyckades. Anledningarna till detta var flera. Bland annat är en orsak att komplexiteten av produkterna på denna marknad är för stor. Det är vidare svårt att finna en e-handelsstrategi som lämpar sig för samtliga av företagets produkter. Dessutom var varken aktörerna eller branschen mogna för denna typ av inköpsform. E-marknadsplatsen har vidare visat sig vara oflexibel och inte alltid passat för alla branscher, företag och produkter.}},
  author       = {{Linde, Ingvar and Tomicic, Roland}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Den elektroniska marknadsplatsen som inköpsverktyg - En studie med fokus på Everfresh Group AB}},
  year         = {{2005}},
}