Den elektroniska marknadsplatsen som inköpsverktyg - En studie med fokus på Everfresh Group AB
(2005)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsens teoriavsnitt uppställer en referensram som i stora drag innefattar inköpsteori, relationsteori och teorier kring e handel. Uppsatsens empiri bygger främst på intervjuer med köparföretaget Everfresh Group AB, företaget som tillhandahåller e-marknadsplatsen Fruit Line AB och tre leverantörer. Den e-marknadsplats som fallföretaget implementerat misslyckades. Anledningarna till detta var flera. Bland annat är en orsak att komplexiteten av produkterna på denna marknad är för stor. Det är vidare svårt att finna en e-handelsstrategi som lämpar sig för samtliga av företagets produkter. Dessutom var varken aktörerna eller branschen mogna för denna typ av inköpsform. E-marknadsplatsen har vidare visat sig vara oflexibel och inte alltid... (More)
- Uppsatsens teoriavsnitt uppställer en referensram som i stora drag innefattar inköpsteori, relationsteori och teorier kring e handel. Uppsatsens empiri bygger främst på intervjuer med köparföretaget Everfresh Group AB, företaget som tillhandahåller e-marknadsplatsen Fruit Line AB och tre leverantörer. Den e-marknadsplats som fallföretaget implementerat misslyckades. Anledningarna till detta var flera. Bland annat är en orsak att komplexiteten av produkterna på denna marknad är för stor. Det är vidare svårt att finna en e-handelsstrategi som lämpar sig för samtliga av företagets produkter. Dessutom var varken aktörerna eller branschen mogna för denna typ av inköpsform. E-marknadsplatsen har vidare visat sig vara oflexibel och inte alltid passat för alla branscher, företag och produkter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1342265
- author
- Linde, Ingvar and Tomicic, Roland
- supervisor
- organization
- year
- 2005
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- E-handel,e-marknadsplats,frukt-och grönt,inköp,B2B, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1342265
- date added to LUP
- 2005-01-18 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:23:22
@misc{1342265, abstract = {{Uppsatsens teoriavsnitt uppställer en referensram som i stora drag innefattar inköpsteori, relationsteori och teorier kring e handel. Uppsatsens empiri bygger främst på intervjuer med köparföretaget Everfresh Group AB, företaget som tillhandahåller e-marknadsplatsen Fruit Line AB och tre leverantörer. Den e-marknadsplats som fallföretaget implementerat misslyckades. Anledningarna till detta var flera. Bland annat är en orsak att komplexiteten av produkterna på denna marknad är för stor. Det är vidare svårt att finna en e-handelsstrategi som lämpar sig för samtliga av företagets produkter. Dessutom var varken aktörerna eller branschen mogna för denna typ av inköpsform. E-marknadsplatsen har vidare visat sig vara oflexibel och inte alltid passat för alla branscher, företag och produkter.}}, author = {{Linde, Ingvar and Tomicic, Roland}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den elektroniska marknadsplatsen som inköpsverktyg - En studie med fokus på Everfresh Group AB}}, year = {{2005}}, }