Klädkunden på Internet - En kvantitativ studie i vad som är viktigt för kunden vid handel av kläder på Internet
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med studien är att undersöka kunden och vilka faktorer som är viktiga när den handlar kläder på Internet. Företag och övriga intresserade kan med hjälp av denna studie få en ökad förståelse av kunden och vilka faktorer som är viktiga vid handel av kläder på Internet. Vi har valt att göra en kvantitativ undersökning, där slumpmässigt valda respondenter fått fylla i en enkät. Vi har främst tittat på teorier kring faktorer som påverkar kunden vid köp på Internet. Empirin består av en sammanställning av 100 besvarade enkäter. Respondenterna är samtliga mellan 23 och 35 år. Kunden som handlar kläder på Internet är mer komplex än man kan tro. Utbud och pris är två vanliga anledningar till att handla på Internet. Dessa kan ses som... (More)
- Syftet med studien är att undersöka kunden och vilka faktorer som är viktiga när den handlar kläder på Internet. Företag och övriga intresserade kan med hjälp av denna studie få en ökad förståelse av kunden och vilka faktorer som är viktiga vid handel av kläder på Internet. Vi har valt att göra en kvantitativ undersökning, där slumpmässigt valda respondenter fått fylla i en enkät. Vi har främst tittat på teorier kring faktorer som påverkar kunden vid köp på Internet. Empirin består av en sammanställning av 100 besvarade enkäter. Respondenterna är samtliga mellan 23 och 35 år. Kunden som handlar kläder på Internet är mer komplex än man kan tro. Utbud och pris är två vanliga anledningar till att handla på Internet. Dessa kan ses som incitament till varför kunden skall acceptera de problem med tillit och risk som finns vid e-handel. Risk är en avgörande faktor för om kunden kommer att handla på Internet. För att motverka risken måste aktörerna på Internet skapa tillit till kunden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1342383
- author
- Frisk, Filippa and Göransson, Jonathan
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- E-handel, kund, kläder, risk, tillit, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1342383
- date added to LUP
- 2009-01-16 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:21:05
@misc{1342383, abstract = {{Syftet med studien är att undersöka kunden och vilka faktorer som är viktiga när den handlar kläder på Internet. Företag och övriga intresserade kan med hjälp av denna studie få en ökad förståelse av kunden och vilka faktorer som är viktiga vid handel av kläder på Internet. Vi har valt att göra en kvantitativ undersökning, där slumpmässigt valda respondenter fått fylla i en enkät. Vi har främst tittat på teorier kring faktorer som påverkar kunden vid köp på Internet. Empirin består av en sammanställning av 100 besvarade enkäter. Respondenterna är samtliga mellan 23 och 35 år. Kunden som handlar kläder på Internet är mer komplex än man kan tro. Utbud och pris är två vanliga anledningar till att handla på Internet. Dessa kan ses som incitament till varför kunden skall acceptera de problem med tillit och risk som finns vid e-handel. Risk är en avgörande faktor för om kunden kommer att handla på Internet. För att motverka risken måste aktörerna på Internet skapa tillit till kunden.}}, author = {{Frisk, Filippa and Göransson, Jonathan}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Klädkunden på Internet - En kvantitativ studie i vad som är viktigt för kunden vid handel av kläder på Internet}}, year = {{2009}}, }