Employer branding: positionering av varumärket gentemot nuvarande och framtida anställda - en fallstudie av Öhrlings PriceWaterhouseCoopers -
(2007)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vi ämnar kartlägga arbetet kring varumärkesstrategier hos Öhrlings PriceWaterhouseCoopers, avsedda för att attrahera, behålla och utnyttja kompetent personal. Vårt syfte blir således att undersöka företagets ”employer brand”, samt hur det påverkar organisationens interna arbetsprocesser och positionering på kompetensmarknaden. Uppsatsen är av kvalitativ och kartläggande fallstudiekaraktär och vi har använt oss av en induktiv undersöknings ansats. Primärdata utgörs av intervjuer med representanter från fallföretaget samt en expertintervju. Ur studien går att urskönja att investeringar görs i företagets employer brand. Arbetet tycks främst syfta till att attrahera ny kompetens, dock finner vi det oklart hur de arbetar för att behålla... (More)
- Vi ämnar kartlägga arbetet kring varumärkesstrategier hos Öhrlings PriceWaterhouseCoopers, avsedda för att attrahera, behålla och utnyttja kompetent personal. Vårt syfte blir således att undersöka företagets ”employer brand”, samt hur det påverkar organisationens interna arbetsprocesser och positionering på kompetensmarknaden. Uppsatsen är av kvalitativ och kartläggande fallstudiekaraktär och vi har använt oss av en induktiv undersöknings ansats. Primärdata utgörs av intervjuer med representanter från fallföretaget samt en expertintervju. Ur studien går att urskönja att investeringar görs i företagets employer brand. Arbetet tycks främst syfta till att attrahera ny kompetens, dock finner vi det oklart hur de arbetar för att behålla befintlig personal inom företaget. Det finns en viss problematik beträffande förmedling av vision och värderingar inom företagets samtliga affärsområden, och inte endast i dess kärnverksamhet. Det framgår att företaget har en stark övergripande varumärkesidentitet men det råder tvivel om huruvida dess employer brand har en tillräckligt unik profilering. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1342419
- author
- Dalborg, Cajsa and Lange, Johanna
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- employer branding, varumärkesstrategier, human resource management, identitet, image, profil., Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1342419
- date added to LUP
- 2007-02-02 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:29:18
@misc{1342419, abstract = {{Vi ämnar kartlägga arbetet kring varumärkesstrategier hos Öhrlings PriceWaterhouseCoopers, avsedda för att attrahera, behålla och utnyttja kompetent personal. Vårt syfte blir således att undersöka företagets ”employer brand”, samt hur det påverkar organisationens interna arbetsprocesser och positionering på kompetensmarknaden. Uppsatsen är av kvalitativ och kartläggande fallstudiekaraktär och vi har använt oss av en induktiv undersöknings ansats. Primärdata utgörs av intervjuer med representanter från fallföretaget samt en expertintervju. Ur studien går att urskönja att investeringar görs i företagets employer brand. Arbetet tycks främst syfta till att attrahera ny kompetens, dock finner vi det oklart hur de arbetar för att behålla befintlig personal inom företaget. Det finns en viss problematik beträffande förmedling av vision och värderingar inom företagets samtliga affärsområden, och inte endast i dess kärnverksamhet. Det framgår att företaget har en stark övergripande varumärkesidentitet men det råder tvivel om huruvida dess employer brand har en tillräckligt unik profilering.}}, author = {{Dalborg, Cajsa and Lange, Johanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Employer branding: positionering av varumärket gentemot nuvarande och framtida anställda - en fallstudie av Öhrlings PriceWaterhouseCoopers -}}, year = {{2007}}, }