Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Thysells image - en spegelbild av företagets identitet?

Danielsson, Lena ; Freij, Annika and Siljac, Gordana (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Syftet med arbetet är att studera Thysells identitet och image för att identifiera eventuella gap i överensstämmelsen mellan dessa begrepp. Vi vill vidare beskriva hur företaget genom positionering kan föra identitet och image närmare varandra. Detta är en förutsättning för att få nöjda och lojala kunder samt förbättra företagets lönsamhet. Metod: Genom att konstruera en lönsamhetskedja, bestående av begreppen identitet, image, kundnöjdhet, kundlojalitet och lönsamhet, gör vi det teoretiskt troligt att god överensstämmelse mellan identitet och image är en viktig del för att ett företag ska kunna öka sin lönsamhet. Vi applicerar kedjans två första begrepp på fallföretaget Thysells. För att samla empiriskt material till vårt arbete... (More)
Syfte: Syftet med arbetet är att studera Thysells identitet och image för att identifiera eventuella gap i överensstämmelsen mellan dessa begrepp. Vi vill vidare beskriva hur företaget genom positionering kan föra identitet och image närmare varandra. Detta är en förutsättning för att få nöjda och lojala kunder samt förbättra företagets lönsamhet. Metod: Genom att konstruera en lönsamhetskedja, bestående av begreppen identitet, image, kundnöjdhet, kundlojalitet och lönsamhet, gör vi det teoretiskt troligt att god överensstämmelse mellan identitet och image är en viktig del för att ett företag ska kunna öka sin lönsamhet. Vi applicerar kedjans två första begrepp på fallföretaget Thysells. För att samla empiriskt material till vårt arbete har vi intervjuat branschexperter, representanter för och kunder till företaget. De två förstnämnda grupperna undersöks i form av intervjuer och den sistnämnda gruppen genom kund-enkäter. Empirin analyseras därefter utifrån vår teoretiska referensram. Slutsatser: Vi har identifierat brister i överensstämmelsen (gap) mellan Thysells identitet och image vad gäller företagets varumärken, lokal, sortiment och annonsering. Gapens storlek varierar i omfattning, och är dels av karaktären identitet-image-gap, dels interna gap, det vill säga inom identiteten. Pris och service är områden där vi funnit en överensstämmelse mellan identitet och image. En anledning till att gap har identifierats anser vi vara att Thysells är ofokuserade på en rad områden. Företaget har inte en väl definierad målmarknad, något vi anser grundläggande för att kunna rikta annonseringen på ett mer effektivt sätt och på så sätt bygga ett starkt varumärke. Vidare anser vi att Thysells ligger närmast en differentieringsstrategi, men företaget låter inte denna strategi genomsyra företaget fullt ut. Genom att positionera sina resurser på ett mer rättvisande sätt anser vi att detta kommer att leda till nöjdare kunder och i slutändan förbättrad lönsamheten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Danielsson, Lena ; Freij, Annika and Siljac, Gordana
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
varumärke, identitet, image, kundnöjdhet, kundlojalitet, positionering, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1342921
date added to LUP
2002-06-07 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:16:53
@misc{1342921,
  abstract     = {{Syfte: Syftet med arbetet är att studera Thysells identitet och image för att identifiera eventuella gap i överensstämmelsen mellan dessa begrepp. Vi vill vidare beskriva hur företaget genom positionering kan föra identitet och image närmare varandra. Detta är en förutsättning för att få nöjda och lojala kunder samt förbättra företagets lönsamhet. Metod: Genom att konstruera en lönsamhetskedja, bestående av begreppen identitet, image, kundnöjdhet, kundlojalitet och lönsamhet, gör vi det teoretiskt troligt att god överensstämmelse mellan identitet och image är en viktig del för att ett företag ska kunna öka sin lönsamhet. Vi applicerar kedjans två första begrepp på fallföretaget Thysells. För att samla empiriskt material till vårt arbete har vi intervjuat branschexperter, representanter för och kunder till företaget. De två förstnämnda grupperna undersöks i form av intervjuer och den sistnämnda gruppen genom kund-enkäter. Empirin analyseras därefter utifrån vår teoretiska referensram. Slutsatser: Vi har identifierat brister i överensstämmelsen (gap) mellan Thysells identitet och image vad gäller företagets varumärken, lokal, sortiment och annonsering. Gapens storlek varierar i omfattning, och är dels av karaktären identitet-image-gap, dels interna gap, det vill säga inom identiteten. Pris och service är områden där vi funnit en överensstämmelse mellan identitet och image. En anledning till att gap har identifierats anser vi vara att Thysells är ofokuserade på en rad områden. Företaget har inte en väl definierad målmarknad, något vi anser grundläggande för att kunna rikta annonseringen på ett mer effektivt sätt och på så sätt bygga ett starkt varumärke. Vidare anser vi att Thysells ligger närmast en differentieringsstrategi, men företaget låter inte denna strategi genomsyra företaget fullt ut. Genom att positionera sina resurser på ett mer rättvisande sätt anser vi att detta kommer att leda till nöjdare kunder och i slutändan förbättrad lönsamheten.}},
  author       = {{Danielsson, Lena and Freij, Annika and Siljac, Gordana}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Thysells image - en spegelbild av företagets identitet?}},
  year         = {{2002}},
}