Corporate Social Responsibility - Har det någon betydelse för konsumenten i en reel köpsituation?
(2006)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vårt syfte med uppsatsen är att få en ökad förståelse för den svenska kosumentens uppfattning om CSR samt hur detta påverkar deras agerande i en reel köpsituation.
Vi har utgått från teorier såsom FCB-grid, TORA-modellen samt en modell över konsumenters attityd till att handla etiskt. Vi har även belyst informationsbehovet och dessutom tagit del av fyra stycken undersökningar som tidigare gjorts kring ämnet.
Empirin grundar sig på nio stycken kvalitativa djupintervjuer, gjorda på konsumenter.
Vi fann att den svenska konsumenten tycker det är viktigt att ett företag tar sitt etiska samt sociala ansvar. Dock är de inte konsekventa i ord och handling i och med att de inte agerar etiskt i en köpbeslutsprocess.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1343432
- author
- Nilsson, Sophia ; Klöfver, Hanna and Cronberg, Charlotte
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- CSR, Konsument, Köpbeslutsprocess, Etiskt och Socialt ansvar, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1343432
- date added to LUP
- 2006-06-05 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:08:23
@misc{1343432, abstract = {{Vårt syfte med uppsatsen är att få en ökad förståelse för den svenska kosumentens uppfattning om CSR samt hur detta påverkar deras agerande i en reel köpsituation. Vi har utgått från teorier såsom FCB-grid, TORA-modellen samt en modell över konsumenters attityd till att handla etiskt. Vi har även belyst informationsbehovet och dessutom tagit del av fyra stycken undersökningar som tidigare gjorts kring ämnet. Empirin grundar sig på nio stycken kvalitativa djupintervjuer, gjorda på konsumenter. Vi fann att den svenska konsumenten tycker det är viktigt att ett företag tar sitt etiska samt sociala ansvar. Dock är de inte konsekventa i ord och handling i och med att de inte agerar etiskt i en köpbeslutsprocess.}}, author = {{Nilsson, Sophia and Klöfver, Hanna and Cronberg, Charlotte}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Corporate Social Responsibility - Har det någon betydelse för konsumenten i en reel köpsituation?}}, year = {{2006}}, }