Värdeskapande i e-handel - en studie av tre svenska e-handelsföretag
(2005)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Genom att studera tre svenska framgångsrika e-handelsföretag ämnar vi testa teorier om värdeskapande i e-handel och undersöka de faktorer och deras dimensioner vilka uppges skapa värde för e-handelsföretag. Vi har för avsikt att identifiera vilka faktorer och dimensioner som återfinns i de tre fallföretagens verksamhet och undersöka huruvida det finns anledning att ifrågasätta teoriernas aktualitet. En kvalitativ metod har tillämpats. Undersökningen grundar sig på en fallstudie som inkluderar tre fallföretag, där intervjuer samt undersökningar av hemsidor har gjorts. Det teoretiska ramverket utgår från Amit & Zott (2001) och Bakos & Treacy (1986) teorier om värdeskapande i e-handel; affärsmodellens effektivitet och företagens... (More)
- Genom att studera tre svenska framgångsrika e-handelsföretag ämnar vi testa teorier om värdeskapande i e-handel och undersöka de faktorer och deras dimensioner vilka uppges skapa värde för e-handelsföretag. Vi har för avsikt att identifiera vilka faktorer och dimensioner som återfinns i de tre fallföretagens verksamhet och undersöka huruvida det finns anledning att ifrågasätta teoriernas aktualitet. En kvalitativ metod har tillämpats. Undersökningen grundar sig på en fallstudie som inkluderar tre fallföretag, där intervjuer samt undersökningar av hemsidor har gjorts. Det teoretiska ramverket utgår från Amit & Zott (2001) och Bakos & Treacy (1986) teorier om värdeskapande i e-handel; affärsmodellens effektivitet och företagens inlåsningseffekter. Även flera andra författares teorier om faktorer som skapar värde i e-handel, vilka kan kategoriseras in under ovanstående, har använts. Det empiriska underlaget grundas på intervjuer med anställda på de undersökta företagen samt på data och information som undersökningen på företagens hemsidor inbringade. Många av de studerade teorierna utvecklades för att förstå värdeskapande i jämförelse mellan e-handelsföretag och traditionella företag. Vi anser att dessa teorier bör ifrågasättas, då de inte förklarar vad som skapar värde i just e-handel. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1343683
- author
- Markström, Mattias and Mölstad, Malin
- supervisor
- organization
- year
- 2005
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- E-handel, Effektivitet, Inlåsning, Traditionell handel, Värdeskapande, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1343683
- date added to LUP
- 2005-06-08 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:39:44
@misc{1343683, abstract = {{Genom att studera tre svenska framgångsrika e-handelsföretag ämnar vi testa teorier om värdeskapande i e-handel och undersöka de faktorer och deras dimensioner vilka uppges skapa värde för e-handelsföretag. Vi har för avsikt att identifiera vilka faktorer och dimensioner som återfinns i de tre fallföretagens verksamhet och undersöka huruvida det finns anledning att ifrågasätta teoriernas aktualitet. En kvalitativ metod har tillämpats. Undersökningen grundar sig på en fallstudie som inkluderar tre fallföretag, där intervjuer samt undersökningar av hemsidor har gjorts. Det teoretiska ramverket utgår från Amit & Zott (2001) och Bakos & Treacy (1986) teorier om värdeskapande i e-handel; affärsmodellens effektivitet och företagens inlåsningseffekter. Även flera andra författares teorier om faktorer som skapar värde i e-handel, vilka kan kategoriseras in under ovanstående, har använts. Det empiriska underlaget grundas på intervjuer med anställda på de undersökta företagen samt på data och information som undersökningen på företagens hemsidor inbringade. Många av de studerade teorierna utvecklades för att förstå värdeskapande i jämförelse mellan e-handelsföretag och traditionella företag. Vi anser att dessa teorier bör ifrågasättas, då de inte förklarar vad som skapar värde i just e-handel.}}, author = {{Markström, Mattias and Mölstad, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Värdeskapande i e-handel - en studie av tre svenska e-handelsföretag}}, year = {{2005}}, }