Ett svenskt företags svårigheter att bibehålla etablissemang i Polen
(2004)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen beskriver de svårigheter fallföretaget Preem upplevde under sin etableringsperiod i Polen. Syftet är utöver svårighetsbeskrivningar att ge en ökad förståelse för problematiken i samband med etablissemang på internationella marknader i länder som befinner sig i transformella faser. Ökad insikt avses kring varför det är svårt att bibehålla långsiktigt etablissemang under ovan nämnda förutsättningar. Problematiken belyses utifrån intervjuer med inblandade från etableringsperioden vilket kännetecknar ett kvalitativt angreppssätt. Teoretiska utgångspunkter görs från Uppsalaskolans antaganden kring psykiskt avstånd. Vidare behandlas teorier kring utländska direktinvesteringar samt institutionell teori. Resultatet av undersökningen... (More)
- Uppsatsen beskriver de svårigheter fallföretaget Preem upplevde under sin etableringsperiod i Polen. Syftet är utöver svårighetsbeskrivningar att ge en ökad förståelse för problematiken i samband med etablissemang på internationella marknader i länder som befinner sig i transformella faser. Ökad insikt avses kring varför det är svårt att bibehålla långsiktigt etablissemang under ovan nämnda förutsättningar. Problematiken belyses utifrån intervjuer med inblandade från etableringsperioden vilket kännetecknar ett kvalitativt angreppssätt. Teoretiska utgångspunkter görs från Uppsalaskolans antaganden kring psykiskt avstånd. Vidare behandlas teorier kring utländska direktinvesteringar samt institutionell teori. Resultatet av undersökningen beskriver problematik från fem perspektiv; finansiellt, politiskt, strategiskt samt utifrån konkurrensfördelar och psykiskt avstånd. Problematiken utvecklar i relation till nämnda teorier ett par hypoteser. De beskriver bristen på teoretiska hänsynstaganden till icke marknadsmässiga förutsättningar. Vidare illustreras problematik som uppstår efter det att företag trätt in på nya marknader i form närvarobarriärer (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1343745
- author
- Sundvall, Charlotta and Grunewald, Josefine
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Internationalisering, Polen, FDI, petroleummarknaden, plan- och marknadsekonomi, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1343745
- date added to LUP
- 2004-12-20 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:21:40
@misc{1343745, abstract = {{Uppsatsen beskriver de svårigheter fallföretaget Preem upplevde under sin etableringsperiod i Polen. Syftet är utöver svårighetsbeskrivningar att ge en ökad förståelse för problematiken i samband med etablissemang på internationella marknader i länder som befinner sig i transformella faser. Ökad insikt avses kring varför det är svårt att bibehålla långsiktigt etablissemang under ovan nämnda förutsättningar. Problematiken belyses utifrån intervjuer med inblandade från etableringsperioden vilket kännetecknar ett kvalitativt angreppssätt. Teoretiska utgångspunkter görs från Uppsalaskolans antaganden kring psykiskt avstånd. Vidare behandlas teorier kring utländska direktinvesteringar samt institutionell teori. Resultatet av undersökningen beskriver problematik från fem perspektiv; finansiellt, politiskt, strategiskt samt utifrån konkurrensfördelar och psykiskt avstånd. Problematiken utvecklar i relation till nämnda teorier ett par hypoteser. De beskriver bristen på teoretiska hänsynstaganden till icke marknadsmässiga förutsättningar. Vidare illustreras problematik som uppstår efter det att företag trätt in på nya marknader i form närvarobarriärer}}, author = {{Sundvall, Charlotta and Grunewald, Josefine}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ett svenskt företags svårigheter att bibehålla etablissemang i Polen}}, year = {{2004}}, }