Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Mobil marknadsföring - En studie i att utnyttja SMS och framtida tekniker i relationen mellan företag och kund

Johnsson, Andreas and Rudbert, Fredrik (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Problem Mobiltelefonen är i dag en kanal som företagen börjar använda sig av i sin relation till sina kunder. I och med att tredje generationens mobiltelefoni introduceras ges ännu större möjligheter för företagen att göra detta. Inom området finns det idag inte mycket forskningsmaterial publicerats då företagen ännu inte börjat använda sig av möjligheterna på bred front. Syfte Vårt syfte är att utreda hur företag idag använder sig av mobiltelefonen som en marknadsföringskanal i sin relation till sina kunder. Vidare försöker vi också analysera hur tredje generationens mobiltelefoni och mobilmarknadsföring kommer att påverka företagen i ett relationsmarknadsföringsperspektiv. Metod Arbetet är av en utredande karaktär där den insamlade... (More)
Problem Mobiltelefonen är i dag en kanal som företagen börjar använda sig av i sin relation till sina kunder. I och med att tredje generationens mobiltelefoni introduceras ges ännu större möjligheter för företagen att göra detta. Inom området finns det idag inte mycket forskningsmaterial publicerats då företagen ännu inte börjat använda sig av möjligheterna på bred front. Syfte Vårt syfte är att utreda hur företag idag använder sig av mobiltelefonen som en marknadsföringskanal i sin relation till sina kunder. Vidare försöker vi också analysera hur tredje generationens mobiltelefoni och mobilmarknadsföring kommer att påverka företagen i ett relationsmarknadsföringsperspektiv. Metod Arbetet är av en utredande karaktär där den insamlade empirin har tillkommit genom kvalitativa intervjuer per telefon. Dessa intervjuer kan delas upp i två olika block: ett första block där olika företag som prövat på tekniken har intervjuats och ett andra block där personer som ansetts inneha expertkunnande inom området intervjuats. Slutsatser Denna uppsats har resulterat i att ett antal faktorer har identifierats som påverkar hur väl mobilmarknadsföring faller ut. Exempel på det som är viktigt att tänka på är att SMS-utskicken inte uppfattas som skräpreklam utan att det är erbjudanden av olika slag som skickas ut. Ett användbart område för mobilmarknadsföring är att knyta utskicken till befintliga kundklubbar för att på så sätt göra det exklusivt och värdeskapande för kunden att offra en del av sin frihet i och med de ger tillåtelse till utskicken. Just att kunden har givit tillåtelse till utskicken är också väldigt vikigt såväl som frekvensen på utskicken. Vidare ser företagen positivt på utvecklingen av MMS (Multimedia Messaging Service) och tredje generationens mobiltelefoni men att det ligger en bit in i framtiden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johnsson, Andreas and Rudbert, Fredrik
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
mobilt Internet, relationsmarknadsföring, mobiltelefoni, servicekvalitet, lojalitet, mobilmarknadsföring, SMS, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1344101
date added to LUP
2002-09-27 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:24:14
@misc{1344101,
  abstract     = {{Problem	Mobiltelefonen är i dag en kanal som företagen börjar använda sig av i sin relation till sina kunder. I och med att tredje generationens mobiltelefoni introduceras ges ännu större möjligheter för företagen att göra detta. Inom området finns det idag inte mycket forskningsmaterial publicerats då företagen ännu inte börjat använda sig av möjligheterna på bred front. Syfte	Vårt syfte är att utreda hur företag idag använder sig av mobiltelefonen som en marknadsföringskanal i sin relation till sina kunder. Vidare försöker vi också analysera hur tredje generationens mobiltelefoni och mobilmarknadsföring kommer att påverka företagen i ett relationsmarknadsföringsperspektiv. Metod	Arbetet är av en utredande karaktär där den insamlade empirin har tillkommit genom kvalitativa intervjuer per telefon. Dessa intervjuer kan delas upp i två olika block: ett första block där olika företag som prövat på tekniken har intervjuats och ett andra block där personer som ansetts inneha expertkunnande inom området intervjuats. Slutsatser	Denna uppsats har resulterat i att ett antal faktorer har identifierats som påverkar hur väl mobilmarknadsföring faller ut. Exempel på det som är viktigt att tänka på är att SMS-utskicken inte uppfattas som skräpreklam utan att det är erbjudanden av olika slag som skickas ut. Ett användbart område för mobilmarknadsföring är att knyta utskicken till befintliga kundklubbar för att på så sätt göra det exklusivt och värdeskapande för kunden att offra en del av sin frihet i och med de ger tillåtelse till utskicken. Just att kunden har givit tillåtelse till utskicken är också väldigt vikigt såväl som frekvensen på utskicken. Vidare ser företagen positivt på utvecklingen av MMS (Multimedia Messaging Service) och tredje generationens mobiltelefoni men att det ligger en bit in i framtiden.}},
  author       = {{Johnsson, Andreas and Rudbert, Fredrik}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Mobil marknadsföring - En studie i att utnyttja SMS och framtida tekniker i relationen mellan företag och kund}},
  year         = {{2002}},
}