Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

ABC-kalkylering inom skolverksamheten - En fallstudie av Uppsala kommun

Holmström, Johanna ; Brandt, Karl Oskar and Rudenholm, Helena (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Problem: Problemet för de kommunala verksamheterna är hur de ska få de tilldelade resurserna att räcka till för att tillfredsställa kommuninvånarnas behov. Under senare tid har man infört nya styrverktyg inom den kommunala verksamheten, ett av dessa är ABC-kalkylering. Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera varför Uppsala kommun inte fortsatte med ABC-kalkyleringen efter pilotstudien. Vi vill även reda ut om skolverksamheten skulle kunna använda sig av en ABC-kalkylering för att få en mer produktiv resursfördelning. Metod: Vi har valt att arbeta med skolverksamheten inom Uppsala kommun och ABC-kalkylering inom grundskolan. När vi skrev uppsatsen använde vi oss av en kvalitativ fallstudie, främst för att vi studerade ett fenomen... (More)
Problem: Problemet för de kommunala verksamheterna är hur de ska få de tilldelade resurserna att räcka till för att tillfredsställa kommuninvånarnas behov. Under senare tid har man infört nya styrverktyg inom den kommunala verksamheten, ett av dessa är ABC-kalkylering. Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera varför Uppsala kommun inte fortsatte med ABC-kalkyleringen efter pilotstudien. Vi vill även reda ut om skolverksamheten skulle kunna använda sig av en ABC-kalkylering för att få en mer produktiv resursfördelning. Metod: Vi har valt att arbeta med skolverksamheten inom Uppsala kommun och ABC-kalkylering inom grundskolan. När vi skrev uppsatsen använde vi oss av en kvalitativ fallstudie, främst för att vi studerade ett fenomen där vi ville gå in mer på djupet. Vi har intervjuat en skolledare, skolanställda och en kommuntjänsteman för att samla in vårt empiriska material. Slutsatser: Vi kom fram till att skolorna inom Uppsala kommun inte fortsatte med ABC-kalkylering därför att de inte tyckte att det fanns tillräckligt med tid för att införa ett nytt system. Det var även en oklar syftesformulering vad ABC-kalkyleringen skulle kunna medföra. Andra orsaker var bristande engagemang och kunskaper i ekonomi. Genom vår analys kom vi fram till att skolverksamheten skulle kunna använda sig av ABC-kalkylering för att få en mer produktiv tidsanvändning. Med hjälp av ABC-kalkyleringen kan skolorna även försöka få en mer rättvis resursfördelning, då de lättare kan påvisa vilka behov som finns i skolorna. Vidare medför ABC-kalkylering fördelar vid prissättningen av tjänsterna. Skolan kan även använda sig av ABC-kalkylering för att göra jämförelser och på detta sätt både öka produktiviteten och underlätta det strategiska beslutsfattandet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Holmström, Johanna ; Brandt, Karl Oskar and Rudenholm, Helena
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
ABC-kalkylering, Uppsala kommun, Skolverksamhet, Tidsanvändning, Styrsystem, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1344245
date added to LUP
2002-01-17 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:11:11
@misc{1344245,
  abstract     = {{Problem: Problemet för de kommunala verksamheterna är hur de ska få de tilldelade resurserna att räcka till för att tillfredsställa kommuninvånarnas behov. Under senare tid har man infört nya styrverktyg inom den kommunala verksamheten, ett av dessa är ABC-kalkylering. Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera varför Uppsala kommun inte fortsatte med ABC-kalkyleringen efter pilotstudien. Vi vill även reda ut om skolverksamheten skulle kunna använda sig av en ABC-kalkylering för att få en mer produktiv resursfördelning. Metod: Vi har valt att arbeta med skolverksamheten inom Uppsala kommun och ABC-kalkylering inom grundskolan. När vi skrev uppsatsen använde vi oss av en kvalitativ fallstudie, främst för att vi studerade ett fenomen där vi ville gå in mer på djupet. Vi har intervjuat en skolledare, skolanställda och en kommuntjänsteman för att samla in vårt empiriska material. Slutsatser: Vi kom fram till att skolorna inom Uppsala kommun inte fortsatte med ABC-kalkylering därför att de inte tyckte att det fanns tillräckligt med tid för att införa ett nytt system. Det var även en oklar syftesformulering vad ABC-kalkyleringen skulle kunna medföra. Andra orsaker var bristande engagemang och kunskaper i ekonomi. Genom vår analys kom vi fram till att skolverksamheten skulle kunna använda sig av ABC-kalkylering för att få en mer produktiv tidsanvändning. Med hjälp av ABC-kalkyleringen kan skolorna även försöka få en mer rättvis resursfördelning, då de lättare kan påvisa vilka behov som finns i skolorna. Vidare medför ABC-kalkylering fördelar vid prissättningen av tjänsterna. Skolan kan även använda sig av ABC-kalkylering för att göra jämförelser och på detta sätt både öka produktiviteten och underlätta det strategiska beslutsfattandet.}},
  author       = {{Holmström, Johanna and Brandt, Karl Oskar and Rudenholm, Helena}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{ABC-kalkylering inom skolverksamheten - En fallstudie av Uppsala kommun}},
  year         = {{2002}},
}