Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

En studie om konsumenters attityder till framväxten av handelns egna märkesvaror – med särskilt fokus på valfrihet och kvalitet

Helbrink, Carolina and Antonsson, Marie (2007)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte
Syftet med denna uppsats är att studera konsumenters attityder till EMV i dagligvaruhandeln, kopplat till hur de upplever valfriheten i sortimentet. Metod
Uppsatsens ansats har varit abduktiv och undersökningen har varit av kvalitativ karaktär. Den metod som har använts för att samla in primärdata är semi-strukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med konsumenter och urvalsmetoden har varit en form av snöbollsurval. Teoretiska perspektiv
Allmänna teorier om EMV utgör grunden i vår teoretiska referensram tillsammans med teorier om valfrihet, och teorier om hur konsumenter skapar attityder. Empiri
I undersökningen genomfördes 13 kvalitativa intervjuer med konsumenter, där det frågades generellt om EMVsamt om EMV kopplat till... (More)
Syfte
Syftet med denna uppsats är att studera konsumenters attityder till EMV i dagligvaruhandeln, kopplat till hur de upplever valfriheten i sortimentet. Metod
Uppsatsens ansats har varit abduktiv och undersökningen har varit av kvalitativ karaktär. Den metod som har använts för att samla in primärdata är semi-strukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med konsumenter och urvalsmetoden har varit en form av snöbollsurval. Teoretiska perspektiv
Allmänna teorier om EMV utgör grunden i vår teoretiska referensram tillsammans med teorier om valfrihet, och teorier om hur konsumenter skapar attityder. Empiri
I undersökningen genomfördes 13 kvalitativa intervjuer med konsumenter, där det frågades generellt om EMVsamt om EMV kopplat till valfrihet och sortiment. Empirin analyserades sedan med hjälp av de valda teorierna. Resultat
Slutsatser som kan dras från studien är att EMV har blivit ett fenomen som de flesta konsumenter känner till och någon gång har handlat. Vi fann att den största motivationsfaktorn till att handla EMV var det lägre priset. En annan slutsats är att EMVs kvalitet uppfattades som sämre än LMVs. Valfriheten uppfattades också som större i takt med att EMV ökar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Helbrink, Carolina and Antonsson, Marie
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
EMV, dagligvaruhandeln, attityder, valfrihet, kvalitet, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1346016
date added to LUP
2007-06-05 00:00:00
date last changed
2012-04-02 16:42:52
@misc{1346016,
  abstract     = {{Syfte
Syftet med denna uppsats är att studera konsumenters attityder till EMV i dagligvaruhandeln, kopplat till hur de upplever valfriheten i sortimentet. Metod
Uppsatsens ansats har varit abduktiv och undersökningen har varit av kvalitativ karaktär. Den metod som har använts för att samla in primärdata är semi-strukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med konsumenter och urvalsmetoden har varit en form av snöbollsurval. Teoretiska perspektiv
Allmänna teorier om EMV utgör grunden i vår teoretiska referensram tillsammans med teorier om valfrihet, och teorier om hur konsumenter skapar attityder. Empiri
I undersökningen genomfördes 13 kvalitativa intervjuer med konsumenter, där det frågades generellt om EMVsamt om EMV kopplat till valfrihet och sortiment. Empirin analyserades sedan med hjälp av de valda teorierna. Resultat
Slutsatser som kan dras från studien är att EMV har blivit ett fenomen som de flesta konsumenter känner till och någon gång har handlat. Vi fann att den största motivationsfaktorn till att handla EMV var det lägre priset. En annan slutsats är att EMVs kvalitet uppfattades som sämre än LMVs. Valfriheten uppfattades också som större i takt med att EMV ökar.}},
  author       = {{Helbrink, Carolina and Antonsson, Marie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{En studie om konsumenters attityder till framväxten av handelns egna märkesvaror – med särskilt fokus på valfrihet och kvalitet}},
  year         = {{2007}},
}