Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kan ett modeföretags CSR-arbete bygga varumärkeskapital? - En studie om modeföretaget Weekday

Rosenqvist, Calle ; Medin, Erik and Stenqvist, Dan (2008)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stärka sitt konsumentbaserade varumärkeskapital. Metod: Vi har utgått från en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkätundersökning i syfte att ta reda på konsumenternas åsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har även genomfört semi-strukturerade intervjuer för att få förståelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumärkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen är riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag. Weekday är ett relativt litet modeföretag som designar, producerar och bedriver grossistförsäljning av moderiktiga... (More)
Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stärka sitt konsumentbaserade varumärkeskapital. Metod: Vi har utgått från en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkätundersökning i syfte att ta reda på konsumenternas åsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har även genomfört semi-strukturerade intervjuer för att få förståelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumärkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen är riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag. Weekday är ett relativt litet modeföretag som designar, producerar och bedriver grossistförsäljning av moderiktiga kläder. Weekday driver även en egen klädbutikskedja. Affärsidén bakom Cheap Monday, Weekdays största egna produktion, är att erbjuda kunderna mode till extremt bra pris. Resultat:
Vi drar slutsatsen att modeföretag kan bygga konsumentbaserat varumärkeskapital genom att ta socialt ansvar i tillverkningsländerna. Dock bygger Weekdays CSR-arbete i dagsläget inte varumärkeskapital för företaget i någon större utsträckning, då konsumenterna saknar kännedom om företagets ansvarstagande. Modeföretagens CSR-arbete skapar mervärde för konsumenten främst genom de symboliska fördelar denne kan vinna i form av: självkänsla, social approval, self expression och user imagery. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Rosenqvist, Calle ; Medin, Erik and Stenqvist, Dan
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Weekday, CSR-arbete, konsumentbaserat varumärkeskapital, modebranschen, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1346216
date added to LUP
2008-06-05 00:00:00
date last changed
2012-04-02 17:09:33
@misc{1346216,
  abstract     = {{Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stärka sitt konsumentbaserade varumärkeskapital. Metod: Vi har utgått från en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkätundersökning i syfte att ta reda på konsumenternas åsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har även genomfört semi-strukturerade intervjuer för att få förståelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumärkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen är riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag. Weekday är ett relativt litet modeföretag som designar, producerar och bedriver grossistförsäljning av moderiktiga kläder. Weekday driver även en egen klädbutikskedja. Affärsidén bakom Cheap Monday, Weekdays största egna produktion, är att erbjuda kunderna mode till extremt bra pris. Resultat:
Vi drar slutsatsen att modeföretag kan bygga konsumentbaserat varumärkeskapital genom att ta socialt ansvar i tillverkningsländerna. Dock bygger Weekdays CSR-arbete i dagsläget inte varumärkeskapital för företaget i någon större utsträckning, då konsumenterna saknar kännedom om företagets ansvarstagande. Modeföretagens CSR-arbete skapar mervärde för konsumenten främst genom de symboliska fördelar denne kan vinna i form av: självkänsla, social approval, self expression och user imagery.}},
  author       = {{Rosenqvist, Calle and Medin, Erik and Stenqvist, Dan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Kan ett modeföretags CSR-arbete bygga varumärkeskapital? - En studie om modeföretaget Weekday}},
  year         = {{2008}},
}