Kan ett modeföretags CSR-arbete bygga varumärkeskapital? - En studie om modeföretaget Weekday
(2008)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stärka sitt konsumentbaserade varumärkeskapital. Metod: Vi har utgått från en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkätundersökning i syfte att ta reda på konsumenternas åsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har även genomfört semi-strukturerade intervjuer för att få förståelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumärkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen är riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag. Weekday är ett relativt litet modeföretag som designar, producerar och bedriver grossistförsäljning av moderiktiga... (More)
- Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stärka sitt konsumentbaserade varumärkeskapital. Metod: Vi har utgått från en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkätundersökning i syfte att ta reda på konsumenternas åsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har även genomfört semi-strukturerade intervjuer för att få förståelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumärkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen är riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag. Weekday är ett relativt litet modeföretag som designar, producerar och bedriver grossistförsäljning av moderiktiga kläder. Weekday driver även en egen klädbutikskedja. Affärsidén bakom Cheap Monday, Weekdays största egna produktion, är att erbjuda kunderna mode till extremt bra pris. Resultat:
Vi drar slutsatsen att modeföretag kan bygga konsumentbaserat varumärkeskapital genom att ta socialt ansvar i tillverkningsländerna. Dock bygger Weekdays CSR-arbete i dagsläget inte varumärkeskapital för företaget i någon större utsträckning, då konsumenterna saknar kännedom om företagets ansvarstagande. Modeföretagens CSR-arbete skapar mervärde för konsumenten främst genom de symboliska fördelar denne kan vinna i form av: självkänsla, social approval, self expression och user imagery. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1346216
- author
- Rosenqvist, Calle ; Medin, Erik and Stenqvist, Dan
- supervisor
- organization
- year
- 2008
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Weekday, CSR-arbete, konsumentbaserat varumärkeskapital, modebranschen, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1346216
- date added to LUP
- 2008-06-05 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:09:33
@misc{1346216, abstract = {{Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stärka sitt konsumentbaserade varumärkeskapital. Metod: Vi har utgått från en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkätundersökning i syfte att ta reda på konsumenternas åsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har även genomfört semi-strukturerade intervjuer för att få förståelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumärkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen är riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag. Weekday är ett relativt litet modeföretag som designar, producerar och bedriver grossistförsäljning av moderiktiga kläder. Weekday driver även en egen klädbutikskedja. Affärsidén bakom Cheap Monday, Weekdays största egna produktion, är att erbjuda kunderna mode till extremt bra pris. Resultat: Vi drar slutsatsen att modeföretag kan bygga konsumentbaserat varumärkeskapital genom att ta socialt ansvar i tillverkningsländerna. Dock bygger Weekdays CSR-arbete i dagsläget inte varumärkeskapital för företaget i någon större utsträckning, då konsumenterna saknar kännedom om företagets ansvarstagande. Modeföretagens CSR-arbete skapar mervärde för konsumenten främst genom de symboliska fördelar denne kan vinna i form av: självkänsla, social approval, self expression och user imagery.}}, author = {{Rosenqvist, Calle and Medin, Erik and Stenqvist, Dan}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kan ett modeföretags CSR-arbete bygga varumärkeskapital? - En studie om modeföretaget Weekday}}, year = {{2008}}, }