Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hemlighetsmakeri som strategi

Lentinen, Markus ; Sellman, Sofia and Berglund, Camilla (2007)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Vårt syfte är, att genom att studera Apples historia, omvärld, bransch och strategiska val, analysera om och hur Apple använder hemlighetsmakeriet som grund för skapande av långsiktiga och varaktiga konkurrensfördelar. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med primärdata bestående av intervjuer med personer insatta i Apple och dess omvärld. Sekundärdatan består mestadels av artiklar från olika
elektroniska källor, facklitteratur och tidskrifter. Teoretiska perspektiv: Vi använder oss av teorier och begrepp som Porters Five Forces, Schumpeterian markets, Hyperkonkurrens, delar av Porters generiska strategier samt Barneys VRIO. Empiri: Vi har gjort en fallstudie av Apple med inslag av jämförelser med andra företag. Resultat:... (More)
Syfte: Vårt syfte är, att genom att studera Apples historia, omvärld, bransch och strategiska val, analysera om och hur Apple använder hemlighetsmakeriet som grund för skapande av långsiktiga och varaktiga konkurrensfördelar. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med primärdata bestående av intervjuer med personer insatta i Apple och dess omvärld. Sekundärdatan består mestadels av artiklar från olika
elektroniska källor, facklitteratur och tidskrifter. Teoretiska perspektiv: Vi använder oss av teorier och begrepp som Porters Five Forces, Schumpeterian markets, Hyperkonkurrens, delar av Porters generiska strategier samt Barneys VRIO. Empiri: Vi har gjort en fallstudie av Apple med inslag av jämförelser med andra företag. Resultat: Vi har kommit fram till att Apple lever i en snabbföränderlig värld där hemlighetsmakeriet är en viktig och varaktig konkurrensfördel. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lentinen, Markus ; Sellman, Sofia and Berglund, Camilla
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Hemlighetsmakeri, Strategi, Apple, Differentiering, Konkurrensfördelar, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1346804
date added to LUP
2007-01-16 00:00:00
date last changed
2012-04-02 16:24:25
@misc{1346804,
  abstract     = {{Syfte: Vårt syfte är, att genom att studera Apples historia, omvärld, bransch och strategiska val, analysera om och hur Apple använder hemlighetsmakeriet som grund för skapande av långsiktiga och varaktiga konkurrensfördelar. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med primärdata bestående av intervjuer med personer insatta i Apple och dess omvärld. Sekundärdatan består mestadels av artiklar från olika
elektroniska källor, facklitteratur och tidskrifter. Teoretiska perspektiv: Vi använder oss av teorier och begrepp som Porters Five Forces, Schumpeterian markets, Hyperkonkurrens, delar av Porters generiska strategier samt Barneys VRIO. Empiri: Vi har gjort en fallstudie av Apple med inslag av jämförelser med andra företag. Resultat: Vi har kommit fram till att Apple lever i en snabbföränderlig värld där hemlighetsmakeriet är en viktig och varaktig konkurrensfördel.}},
  author       = {{Lentinen, Markus and Sellman, Sofia and Berglund, Camilla}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hemlighetsmakeri som strategi}},
  year         = {{2007}},
}