Kulturens påverkan på företagsstrategi – Modellutveckling för det internationella företagets strategiutveckling
(2003)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att se hur kultur påverkar strategiutveckling för ett internationellt företag. Vi vill åskådliggöra kopplingen mellan kultur och strategi och hur denna koppling påverkar det internationellt verksamma företagets agerande och dess strategiutveckling. Vi har valt att skapa en modell som beskriver hur kulturella skillnader påverkar ett företags internationella strategiutveckling. För att verifiera modellen, valde vi att genomföra en kvalitativ fallstudie och illustrera modellen med hjälp av Pharmacia och dess globala varumärke Nicorette. Den internationella marknaden blir allt mer homogen, men trots det krävs anpassningar till de kulturella skillnader som råder. Således är det omöjligt att fullt ut föra en global... (More)
- Syftet med uppsatsen är att se hur kultur påverkar strategiutveckling för ett internationellt företag. Vi vill åskådliggöra kopplingen mellan kultur och strategi och hur denna koppling påverkar det internationellt verksamma företagets agerande och dess strategiutveckling. Vi har valt att skapa en modell som beskriver hur kulturella skillnader påverkar ett företags internationella strategiutveckling. För att verifiera modellen, valde vi att genomföra en kvalitativ fallstudie och illustrera modellen med hjälp av Pharmacia och dess globala varumärke Nicorette. Den internationella marknaden blir allt mer homogen, men trots det krävs anpassningar till de kulturella skillnader som råder. Således är det omöjligt att fullt ut föra en global standardiseringsstrategi, utan att vissa kulturella anpassningar sker. Enligt vår modell torde den bästa strategin vara att tänka globalt och agerar lokalt, en så kallad glokaliseringsstrategi. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1347093
- author
- Bartholdson, Marie ; Persson, Eva and Henningsson-Jönsson, Maria
- supervisor
- organization
- year
- 2003
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Globalisering, kultur, anpassningsstrategi, standardiseringsstrategi, Pharmacia, Nicorette, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1347093
- date added to LUP
- 2003-01-14 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:26:13
@misc{1347093, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att se hur kultur påverkar strategiutveckling för ett internationellt företag. Vi vill åskådliggöra kopplingen mellan kultur och strategi och hur denna koppling påverkar det internationellt verksamma företagets agerande och dess strategiutveckling. Vi har valt att skapa en modell som beskriver hur kulturella skillnader påverkar ett företags internationella strategiutveckling. För att verifiera modellen, valde vi att genomföra en kvalitativ fallstudie och illustrera modellen med hjälp av Pharmacia och dess globala varumärke Nicorette. Den internationella marknaden blir allt mer homogen, men trots det krävs anpassningar till de kulturella skillnader som råder. Således är det omöjligt att fullt ut föra en global standardiseringsstrategi, utan att vissa kulturella anpassningar sker. Enligt vår modell torde den bästa strategin vara att tänka globalt och agerar lokalt, en så kallad glokaliseringsstrategi.}}, author = {{Bartholdson, Marie and Persson, Eva and Henningsson-Jönsson, Maria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kulturens påverkan på företagsstrategi – Modellutveckling för det internationella företagets strategiutveckling}}, year = {{2003}}, }