Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Frivillig information i årsredovisningar ~ Möjlighetenatt på ett kreativt sätt kommunicera med användarna

Hassén, Sandra ; Delring, Jenny and Forsman, Sofie (2003)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syftet är att ta reda på hur de utvalda företagen utformar presentationen av den frivilliga informationen i sina årsredovisningar för att kommunicera med användarna. Vi har bedrivit en kvalitativ dokumentstudie av fem årsredovisningar. Genom att beskriva vilken frivillig information företagen valt att lyfta fram och hur den har presenterats har vi sökt svar på frågan i vår problemformulering. Resultatet av undersökningen visar att de årsredovisningar vi har undersökt och beskrivit har alla innehållit en hel del frivillig information både om företagets verksamhet och dess omvärld. Kreativ utformning har använts i relativt stor utsträckning för att presentera den frivilliga informationen på ett tilltalande sätt. Bilder, diagram, tabeller och... (More)
Syftet är att ta reda på hur de utvalda företagen utformar presentationen av den frivilliga informationen i sina årsredovisningar för att kommunicera med användarna. Vi har bedrivit en kvalitativ dokumentstudie av fem årsredovisningar. Genom att beskriva vilken frivillig information företagen valt att lyfta fram och hur den har presenterats har vi sökt svar på frågan i vår problemformulering. Resultatet av undersökningen visar att de årsredovisningar vi har undersökt och beskrivit har alla innehållit en hel del frivillig information både om företagets verksamhet och dess omvärld. Kreativ utformning har använts i relativt stor utsträckning för att presentera den frivilliga informationen på ett tilltalande sätt. Bilder, diagram, tabeller och färger är det som företagen i olika omfattning har använt sig av i den frivilliga redovisningen och bilder är det klart dominerande. Den frivilliga informationen i årsredovisningar ger med andra ord företagen en möjlighet att kommunicera med användarna på ett kreativt sätt. Stor frihet finns att påverka användarna genom att utforma den frivilliga redovisningen på olika sätt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hassén, Sandra ; Delring, Jenny and Forsman, Sofie
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Frivillig information, kommunikation, kreativ presentation, kvalitativ dokumentstudie, årsredovisningar, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1347905
date added to LUP
2003-01-17 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:32:22
@misc{1347905,
  abstract     = {{Syftet är att ta reda på hur de utvalda företagen utformar presentationen av den frivilliga informationen i sina årsredovisningar för att kommunicera med användarna. Vi har bedrivit en kvalitativ dokumentstudie av fem årsredovisningar. Genom att beskriva vilken frivillig information företagen valt att lyfta fram och hur den har presenterats har vi sökt svar på frågan i vår problemformulering. Resultatet av undersökningen visar att de årsredovisningar vi har undersökt och beskrivit har alla innehållit en hel del frivillig information både om företagets verksamhet och dess omvärld. Kreativ utformning har använts i relativt stor utsträckning för att presentera den frivilliga informationen på ett tilltalande sätt. Bilder, diagram, tabeller och färger är det som företagen i olika omfattning har använt sig av i den frivilliga redovisningen och bilder är det klart dominerande. Den frivilliga informationen i årsredovisningar ger med andra ord företagen en möjlighet att kommunicera med användarna på ett kreativt sätt. Stor frihet finns att påverka användarna genom att utforma den frivilliga redovisningen på olika sätt.}},
  author       = {{Hassén, Sandra and Delring, Jenny and Forsman, Sofie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Frivillig information i årsredovisningar ~ Möjlighetenatt på ett kreativt sätt kommunicera med användarna}},
  year         = {{2003}},
}