Befintliga produkter genom nya kanaler - En lönsam strategi?
(2006)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och ge förslag till hur företag generellt kan sälja befintliga produkter genom nya kanaler. Uppsatsen kommer att belysa de hot och möjligheter som denna strategi genererar, samt resultera i en checklista som ger en allmän vägledning hur detta kan göras på ett framgångsrikt sätt. Metod: Uppsatsens kommer att studera det beskrivna fallet,
sedan kopplas teori samman med de betraktelserna som görs från verkligheten. Den teoretiska referensramen har samtidigt
i ett inledande skede verkat som inspiration för uppsatsen. Slutsatser: För att ett företag i dagligvarubranschen på ett konstruktivt sätt ska kunna möta det förändrade konkurrenslandskapet, behöver de utveckla sin verksamhet. En strategi som... (More) - Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och ge förslag till hur företag generellt kan sälja befintliga produkter genom nya kanaler. Uppsatsen kommer att belysa de hot och möjligheter som denna strategi genererar, samt resultera i en checklista som ger en allmän vägledning hur detta kan göras på ett framgångsrikt sätt. Metod: Uppsatsens kommer att studera det beskrivna fallet,
sedan kopplas teori samman med de betraktelserna som görs från verkligheten. Den teoretiska referensramen har samtidigt
i ett inledande skede verkat som inspiration för uppsatsen. Slutsatser: För att ett företag i dagligvarubranschen på ett konstruktivt sätt ska kunna möta det förändrade konkurrenslandskapet, behöver de utveckla sin verksamhet. En strategi som har stor potential är att hitta och utveckla nya distributionskanaler. För att på ett framgångsrikt sätt kunna göra detta, är en checklista där de viktigaste punkterna är presenterade ett hjälpmedel som kan vara avgörande för om distributionskanalen som väljs är lönsam eller inte. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1348000
- author
- Roos, Andréas and Billing, Filippa
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Dagligvaruhandeln, distributionskanaler, konsumentbeteende, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1348000
- date added to LUP
- 2006-06-08 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:13:55
@misc{1348000, abstract = {{Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och ge förslag till hur företag generellt kan sälja befintliga produkter genom nya kanaler. Uppsatsen kommer att belysa de hot och möjligheter som denna strategi genererar, samt resultera i en checklista som ger en allmän vägledning hur detta kan göras på ett framgångsrikt sätt. Metod: Uppsatsens kommer att studera det beskrivna fallet, sedan kopplas teori samman med de betraktelserna som görs från verkligheten. Den teoretiska referensramen har samtidigt i ett inledande skede verkat som inspiration för uppsatsen. Slutsatser: För att ett företag i dagligvarubranschen på ett konstruktivt sätt ska kunna möta det förändrade konkurrenslandskapet, behöver de utveckla sin verksamhet. En strategi som har stor potential är att hitta och utveckla nya distributionskanaler. För att på ett framgångsrikt sätt kunna göra detta, är en checklista där de viktigaste punkterna är presenterade ett hjälpmedel som kan vara avgörande för om distributionskanalen som väljs är lönsam eller inte.}}, author = {{Roos, Andréas and Billing, Filippa}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Befintliga produkter genom nya kanaler - En lönsam strategi?}}, year = {{2006}}, }