Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Standardisering och anpassning - En studie av Volvos marknadsföring i Europa

Mårtensson, Ola ; Olsson, Malin ; Sandberg, Victoria and Sjödin, Anna (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att redogöra för ett internationellt företags marknadsföringsstrategi på den europeiska marknaden, i det här fallet Volvos, sett ur ett standardiserings- och anpassningsperspektiv. Metod: Vi har genomfört en litteraturstudie för att få en teoretisk grund för arbetet. Därefter utfördes en empirisk studie av Volvo med hjälp av intervjuer med anställda på företaget samt med nyckelpersoner på reklam- och mediabyråer. Vid analysen av Volvos marknadsföring har vi även använt oss av reklamfilmer och annat material från företaget. Resultatet från den empiriska studien sattes i relation till de aktuella teorierna. Denna analys av empiri och teori låg sedan till grund för våra slutsatser. Resultat: Vår... (More)
Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att redogöra för ett internationellt företags marknadsföringsstrategi på den europeiska marknaden, i det här fallet Volvos, sett ur ett standardiserings- och anpassningsperspektiv. Metod: Vi har genomfört en litteraturstudie för att få en teoretisk grund för arbetet. Därefter utfördes en empirisk studie av Volvo med hjälp av intervjuer med anställda på företaget samt med nyckelpersoner på reklam- och mediabyråer. Vid analysen av Volvos marknadsföring har vi även använt oss av reklamfilmer och annat material från företaget. Resultatet från den empiriska studien sattes i relation till de aktuella teorierna. Denna analys av empiri och teori låg sedan till grund för våra slutsatser. Resultat: Vår utgångspunkt efter att ha genomfört litteraturstudien var att en kombination av anpassning och standardisering var nödvändig och att företag bör sträva efter att hitta en balans mellan de båda strategierna. De slutsatser vi kunnat dra av företagsstudien är att Volvos målgrupp i Europa är ett segment som motsvarar profilen av en euro-consumer vilket medför att företaget framgångsrikt kunnat standardisera en stor del av sin marknadsföring. Företaget har dock valt att anpassa vissa delar av marknadsföringen, till exempel språkmässigt samt till viss del vid val av media. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Mårtensson, Ola ; Olsson, Malin ; Sandberg, Victoria and Sjödin, Anna
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
standardisering, anpassning, euro-consumer, pan-europeisk marknadsföring, Volvo, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1348362
date added to LUP
2002-01-16 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:11:42
@misc{1348362,
  abstract     = {{Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att redogöra för ett internationellt företags marknadsföringsstrategi på den europeiska marknaden, i det här fallet Volvos, sett ur ett standardiserings- och anpassningsperspektiv. Metod: Vi har genomfört en litteraturstudie för att få en teoretisk grund för arbetet. Därefter utfördes en empirisk studie av Volvo med hjälp av intervjuer med anställda på företaget samt med nyckelpersoner på reklam- och mediabyråer. Vid analysen av Volvos marknadsföring har vi även använt oss av reklamfilmer och annat material från företaget. Resultatet från den empiriska studien sattes i relation till de aktuella teorierna. Denna analys av empiri och teori låg sedan till grund för våra slutsatser. Resultat: Vår utgångspunkt efter att ha genomfört litteraturstudien var att en kombination av anpassning och standardisering var nödvändig och att företag bör sträva efter att hitta en balans mellan de båda strategierna. De slutsatser vi kunnat dra av företagsstudien är att Volvos målgrupp i Europa är ett segment som motsvarar profilen av en euro-consumer vilket medför att företaget framgångsrikt kunnat standardisera en stor del av sin marknadsföring. Företaget har dock valt att anpassa vissa delar av marknadsföringen, till exempel språkmässigt samt till viss del vid val av media.}},
  author       = {{Mårtensson, Ola and Olsson, Malin and Sandberg, Victoria and Sjödin, Anna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Standardisering och anpassning - En studie av Volvos marknadsföring i Europa}},
  year         = {{2002}},
}