Country of Origin som marknadsföringsinstrument
(2001)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Titel: Country of Origin som marknadsföringsinstrument
- Om betydelsen av ursprungsland vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Problem: Vilken betydelse har ursprungsland (COO) för konsumentens köppreferenser? Går det att upptäcka skillnader i COO-begreppets betydelse för produkter med hög respektive låg upplevd risk? Syfte: Att kartlägga och förstå fenomenet ursprungsland/Country of Origin vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Metod: Genomgång och översikt av för kunskapsområdet relevant aktuell litteratur. Kvantitativ undersökning av betydelsen av COO för svenska konsumenters köppreferenser vid hög respektive låg upplevd risk. Slutsatser: COO är en av flera faktorer som medverkar till att påverka konsumentens... (More) - Titel: Country of Origin som marknadsföringsinstrument
- Om betydelsen av ursprungsland vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Problem: Vilken betydelse har ursprungsland (COO) för konsumentens köppreferenser? Går det att upptäcka skillnader i COO-begreppets betydelse för produkter med hög respektive låg upplevd risk? Syfte: Att kartlägga och förstå fenomenet ursprungsland/Country of Origin vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Metod: Genomgång och översikt av för kunskapsområdet relevant aktuell litteratur. Kvantitativ undersökning av betydelsen av COO för svenska konsumenters köppreferenser vid hög respektive låg upplevd risk. Slutsatser: COO är en av flera faktorer som medverkar till att påverka konsumentens köpbeslut. Betydelsen av COO som determinant i köpbeslutsprocessen ska inte överskattas, men går heller inte att avfärda. Den kvantitativa delen av studien bekräftar att COO då andra variabler hålls konstanta får avgörande betydelse för kundens köpintention. Resultatet visar däremot att en skillnad i COO-variabelns betydelse vid köp av produkter med hög respektive låg upplevd risk inte går att påvisa. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1348419
- author
- Lindahl, Tobias Leander ; Johnsson, Susanne and Tullberg, Karolina
- supervisor
- organization
- year
- 2001
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Country of Origin, COO, ursprungsland, Country Image, internationell marknadsföring, nationen som varumärke, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1348419
- date added to LUP
- 2001-01-17 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:09:50
@misc{1348419, abstract = {{Titel: Country of Origin som marknadsföringsinstrument - Om betydelsen av ursprungsland vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Problem: Vilken betydelse har ursprungsland (COO) för konsumentens köppreferenser? Går det att upptäcka skillnader i COO-begreppets betydelse för produkter med hög respektive låg upplevd risk? Syfte: Att kartlägga och förstå fenomenet ursprungsland/Country of Origin vid marknadsföring i ett internationellt perspektiv Metod: Genomgång och översikt av för kunskapsområdet relevant aktuell litteratur. Kvantitativ undersökning av betydelsen av COO för svenska konsumenters köppreferenser vid hög respektive låg upplevd risk. Slutsatser: COO är en av flera faktorer som medverkar till att påverka konsumentens köpbeslut. Betydelsen av COO som determinant i köpbeslutsprocessen ska inte överskattas, men går heller inte att avfärda. Den kvantitativa delen av studien bekräftar att COO då andra variabler hålls konstanta får avgörande betydelse för kundens köpintention. Resultatet visar däremot att en skillnad i COO-variabelns betydelse vid köp av produkter med hög respektive låg upplevd risk inte går att påvisa.}}, author = {{Lindahl, Tobias Leander and Johnsson, Susanne and Tullberg, Karolina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Country of Origin som marknadsföringsinstrument}}, year = {{2001}}, }