Hur lokalproducerade produkter blir en del av dagligvarubutikernas sortiment
(2007)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- I dagsläget har Sverige ett antal stora aktörer som dominerar den svenska dagligvaruhandeln. Ica, Coop, Axfood och Bergendahl har tillsammans 85 % av de totala marknadsandelarna i landet. Utvecklingen de senaste decennierna har varit att antalet butiker minskat och att antalet storvaruhus ökat. Detaljhandelns styrka har ökat de senaste åren och gör det svårt för mindre producenter att klara av att driva en lönsam verksamhet. Syftet med studien har varit att undersöka hur lokalproducerade livsmedelsprodukter blir en del av sortimentet i dagligvarubutiker på den lokala marknaden. Vi har utfört kvalitativa intervjuer hos producenter och återförsäljare för att genomföra studien. Vi har kommit fram till att det är viktigt för producenten att... (More)
- I dagsläget har Sverige ett antal stora aktörer som dominerar den svenska dagligvaruhandeln. Ica, Coop, Axfood och Bergendahl har tillsammans 85 % av de totala marknadsandelarna i landet. Utvecklingen de senaste decennierna har varit att antalet butiker minskat och att antalet storvaruhus ökat. Detaljhandelns styrka har ökat de senaste åren och gör det svårt för mindre producenter att klara av att driva en lönsam verksamhet. Syftet med studien har varit att undersöka hur lokalproducerade livsmedelsprodukter blir en del av sortimentet i dagligvarubutiker på den lokala marknaden. Vi har utfört kvalitativa intervjuer hos producenter och återförsäljare för att genomföra studien. Vi har kommit fram till att det är viktigt för producenten att skapa en stark relation. Det gäller för den lokala producenten att vara medveten om alla de fördelar han/hon förfogar över i sin situation som lokal producent genom att utnyttja närheten till återförsäljaren. Exempel på fördelar vi diskuterar, är distribution samt möjligheten till att bygga upp en god och tillfredsställande relation. En nära relation har goda förutsättningar att leda till ett harmoniskt förhållande som skapar en öppen dialog för inspirerande idéer från båda parter. En sådan relation frambringas lättare genom den närhet som den lokala producenten har till återförsäljaren, vilket är en påtaglig styrka den lokala producenten har. Vidare diskuterar vi makt samt push- och pullstrategier för att beskriva den lokala producentens möjligheter att bättre marknadsföra sig och sina produkter genom sin gynnsamma position, vilket närheten ger. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1348441
- author
- Ewaldh, Niklas ; Khosrawi, Babak and Lundquist, Karl
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Återförsäljare, producent, relation, samarbete, distribution, lokalproducerade, produkter, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1348441
- date added to LUP
- 2007-06-07 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:47:28
@misc{1348441, abstract = {{I dagsläget har Sverige ett antal stora aktörer som dominerar den svenska dagligvaruhandeln. Ica, Coop, Axfood och Bergendahl har tillsammans 85 % av de totala marknadsandelarna i landet. Utvecklingen de senaste decennierna har varit att antalet butiker minskat och att antalet storvaruhus ökat. Detaljhandelns styrka har ökat de senaste åren och gör det svårt för mindre producenter att klara av att driva en lönsam verksamhet. Syftet med studien har varit att undersöka hur lokalproducerade livsmedelsprodukter blir en del av sortimentet i dagligvarubutiker på den lokala marknaden. Vi har utfört kvalitativa intervjuer hos producenter och återförsäljare för att genomföra studien. Vi har kommit fram till att det är viktigt för producenten att skapa en stark relation. Det gäller för den lokala producenten att vara medveten om alla de fördelar han/hon förfogar över i sin situation som lokal producent genom att utnyttja närheten till återförsäljaren. Exempel på fördelar vi diskuterar, är distribution samt möjligheten till att bygga upp en god och tillfredsställande relation. En nära relation har goda förutsättningar att leda till ett harmoniskt förhållande som skapar en öppen dialog för inspirerande idéer från båda parter. En sådan relation frambringas lättare genom den närhet som den lokala producenten har till återförsäljaren, vilket är en påtaglig styrka den lokala producenten har. Vidare diskuterar vi makt samt push- och pullstrategier för att beskriva den lokala producentens möjligheter att bättre marknadsföra sig och sina produkter genom sin gynnsamma position, vilket närheten ger.}}, author = {{Ewaldh, Niklas and Khosrawi, Babak and Lundquist, Karl}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hur lokalproducerade produkter blir en del av dagligvarubutikernas sortiment}}, year = {{2007}}, }