Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Det växer så det knakar! Vad påverkar konsumentens val av återhämtningstillskott

Nilsson, Niklas ; Bengtsson, Andreas and Aguilar, Albert (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte Vi har för avsikt att öka förståelsen för hur valet av återhämtningstillskott styrs av konsumentens beteende och analysera i vilken grad olika faktorer påverkar detta val. Vår förhoppning är att denna insikt skall kunna bidra till att minska det informationsbehov som företag i denna bransch ställs inför där de idag kan ha bristfällig information. Metod För att besvara de frågeställningar som uppkommit under problemdiskussionen har vi använt oss av både primär och sekundär data. Vi har utgått från den sekundärdata vi insamlat för att få en teoretisk bas att stå på. Den primärdata vi insamlat baserar på kvalitativa djupintervjuer och samtal med sakkunniga. Först tog vi kontakt med representanter för tillverkarna av de produkter vi har... (More)
Syfte Vi har för avsikt att öka förståelsen för hur valet av återhämtningstillskott styrs av konsumentens beteende och analysera i vilken grad olika faktorer påverkar detta val. Vår förhoppning är att denna insikt skall kunna bidra till att minska det informationsbehov som företag i denna bransch ställs inför där de idag kan ha bristfällig information. Metod För att besvara de frågeställningar som uppkommit under problemdiskussionen har vi använt oss av både primär och sekundär data. Vi har utgått från den sekundärdata vi insamlat för att få en teoretisk bas att stå på. Den primärdata vi insamlat baserar på kvalitativa djupintervjuer och samtal med sakkunniga. Först tog vi kontakt med representanter för tillverkarna av de produkter vi har valt (ProViva, Gainomax och Twinlab Super Gainers Fuel) och genomförde ostrukturerade telefonintervjuer med dessa för att bygga upp en förståelse av konsumenterna och marknaden. Därefter genomförde vi en fallstudie med kvalitativa djupintervjuer med hjälp av ladderingteknik för att få reda på de bakomliggande faktorer vi undrat över i vår problemställning. Teori Motivationsprocessen (behov, involvement, risk), symbolisk konsumtion, The self Concept, attityder, gruppåverkan, tillfredställelse, kärnprodukt. Empiri Empirin grundar sig på 22 kvalitativa djupintervjuer som vi genomfört på 4 gym i Lund. Dessa intervjuer har vi genomfört med hjälp av Ladderingteknik för att få en möjlighet att nå djupare förståelse för respondenterna. Vidare har vi genomfört ostrukturerade intervjuer med ansvariga från gymmen samt informella telefonintervjuer med representanter från ett par av de företag som ingick i fallstudien. Dessa mer informella samtal har legat till grund för en mer generell bild av hur marknaden och respondenterna fungerar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nilsson, Niklas ; Bengtsson, Andreas and Aguilar, Albert
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Återhämtningstillskott, Gainomax, Proviva Active, Twinlab Super Gainer Fuel, kosttillskott, performance food, functional foods, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1350039
date added to LUP
2005-01-14 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:26:46
@misc{1350039,
  abstract     = {{Syfte Vi har för avsikt att öka förståelsen för hur valet av återhämtningstillskott styrs av konsumentens beteende och analysera i vilken grad olika faktorer påverkar detta val. Vår förhoppning är att denna insikt skall kunna bidra till att minska det informationsbehov som företag i denna bransch ställs inför där de idag kan ha bristfällig information. Metod För att besvara de frågeställningar som uppkommit under problemdiskussionen har vi använt oss av både primär och sekundär data. Vi har utgått från den sekundärdata vi insamlat för att få en teoretisk bas att stå på. Den primärdata vi insamlat baserar på kvalitativa djupintervjuer och samtal med sakkunniga. Först tog vi kontakt med representanter för tillverkarna av de produkter vi har valt (ProViva, Gainomax och Twinlab Super Gainers Fuel) och genomförde ostrukturerade telefonintervjuer med dessa för att bygga upp en förståelse av konsumenterna och marknaden. Därefter genomförde vi en fallstudie med kvalitativa djupintervjuer med hjälp av ladderingteknik för att få reda på de bakomliggande faktorer vi undrat över i vår problemställning. Teori Motivationsprocessen (behov, involvement, risk), symbolisk konsumtion, The self Concept, attityder, gruppåverkan, tillfredställelse, kärnprodukt. Empiri Empirin grundar sig på 22 kvalitativa djupintervjuer som vi genomfört på 4 gym i Lund. Dessa intervjuer har vi genomfört med hjälp av Ladderingteknik för att få en möjlighet att nå djupare förståelse för respondenterna. Vidare har vi genomfört ostrukturerade intervjuer med ansvariga från gymmen samt informella telefonintervjuer med representanter från ett par av de företag som ingick i fallstudien. Dessa mer informella samtal har legat till grund för en mer generell bild av hur marknaden och respondenterna fungerar.}},
  author       = {{Nilsson, Niklas and Bengtsson, Andreas and Aguilar, Albert}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Det växer så det knakar! Vad påverkar konsumentens val av återhämtningstillskott}},
  year         = {{2005}},
}