Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Arbetet med en produktportfölj på en konsoliderad marknad

Cerny, Zdenek ; Kungberg, Andreas and Olenklint, Daniel (2002)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Problem: En konsoliderad marknad kännetecknas av en hård konkurrens med många sammanslagningar och uppköp. Ska företaget kunna överleva på egen hand måste det växa snabbare organiskt än konkurrenterna för att inte bli uppköpt. För att uppnå detta krävs att företaget har en unik strategi samt en välutvecklad produktportfölj. Vi har följt Pharmacias arbete med denna problematik. Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att analysera betydelsefulla faktorer vid arbetet med en produktportfölj för företag som verkar på en konsoliderad marknad.
Detta vill vi åstadkomma genom att utföra följande delsyften: ·att beskriva den konkurrenssituation som råder på den svenska marknaden för receptfria smärtstillande läkemedel.
·Med hjälp av teorierna... (More)
Problem: En konsoliderad marknad kännetecknas av en hård konkurrens med många sammanslagningar och uppköp. Ska företaget kunna överleva på egen hand måste det växa snabbare organiskt än konkurrenterna för att inte bli uppköpt. För att uppnå detta krävs att företaget har en unik strategi samt en välutvecklad produktportfölj. Vi har följt Pharmacias arbete med denna problematik. Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att analysera betydelsefulla faktorer vid arbetet med en produktportfölj för företag som verkar på en konsoliderad marknad.
Detta vill vi åstadkomma genom att utföra följande delsyften: ·att beskriva den konkurrenssituation som råder på den svenska marknaden för receptfria smärtstillande läkemedel.
·Med hjälp av teorierna försöka utröna den aktuella utvecklingen på OTCA. Metod: För att undersöka problematiken har vi valt Pharmacia som fallföretag. Vi använt oss av en abduktiv ansats då vår data är både kvalitativ och kvantitativ. Teoretisk förankring: Vi har använt oss av Industrial Organisation perspektivet. Genom detta har vi använt oss av fyra modeller: Five Forces, Generic strategies, produktlivscykeln och Boston matrisen. Vi har studerat vad som är avgörande för utformandet av en produktportfölj. Resultat: Vi har funnit viktiga kriterier som påverkar branschen och hur viktigt det är med företagens strategier för att nå framgång med sin produktportfölj. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Cerny, Zdenek ; Kungberg, Andreas and Olenklint, Daniel
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1350045
date added to LUP
2002-06-10 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:35:54
@misc{1350045,
  abstract     = {{Problem:	En konsoliderad marknad kännetecknas av en hård konkurrens med många sammanslagningar och uppköp. Ska företaget kunna överleva på egen hand måste det växa snabbare organiskt än konkurrenterna för att inte bli uppköpt. För att uppnå detta krävs att företaget har en unik strategi samt en välutvecklad produktportfölj. Vi har följt Pharmacias arbete med denna problematik. Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att analysera betydelsefulla faktorer vid arbetet med en produktportfölj för företag som verkar på en konsoliderad marknad.
Detta vill vi åstadkomma genom att utföra följande delsyften: ·att beskriva den konkurrenssituation som råder på den svenska marknaden för receptfria smärtstillande läkemedel.
·Med hjälp av teorierna försöka utröna den aktuella utvecklingen på OTCA. Metod: För att undersöka problematiken har vi valt Pharmacia som fallföretag. Vi använt oss av en abduktiv ansats då vår data är både kvalitativ och kvantitativ. Teoretisk förankring: Vi har använt oss av Industrial Organisation perspektivet. Genom detta har vi använt oss av fyra modeller: Five Forces, Generic strategies, produktlivscykeln och Boston matrisen. Vi har studerat vad som är avgörande för utformandet av en produktportfölj. Resultat:	Vi har funnit viktiga kriterier som påverkar branschen och hur viktigt det är med företagens strategier för att nå framgång med sin produktportfölj.}},
  author       = {{Cerny, Zdenek and Kungberg, Andreas and Olenklint, Daniel}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Arbetet med en produktportfölj på en konsoliderad marknad}},
  year         = {{2002}},
}