"Ett ansikte - en röst", förutsättningar att bevara en stark företagsidentitet - en fallstudie av Ikea
(2005)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur företag skapar förutsättningar för att identiteten ska fortleva i framtiden. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Vi gör en fallstudie på Ikeas företagsidentitet och har genomfört ett antal intervjuer med representanter som arbetar och har arbetat på företaget. Teoretiska perspektiv: Vårt teoretiska ramverk består av de bitar som tillsammans utgör det vi definierar som ett företags identitet. Det vill säga teorier kring företagskultur, värderingar och varumärke. Vi behandlar vidare områden som ledarskap och rekrytering som utgör viktiga delar för att stärka företagskulturen. Empiri: Ikea arbetar aktivt med att stärka sin företagsidentitet genom sin kultur, sina värderingar och... (More)
- Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur företag skapar förutsättningar för att identiteten ska fortleva i framtiden. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Vi gör en fallstudie på Ikeas företagsidentitet och har genomfört ett antal intervjuer med representanter som arbetar och har arbetat på företaget. Teoretiska perspektiv: Vårt teoretiska ramverk består av de bitar som tillsammans utgör det vi definierar som ett företags identitet. Det vill säga teorier kring företagskultur, värderingar och varumärke. Vi behandlar vidare områden som ledarskap och rekrytering som utgör viktiga delar för att stärka företagskulturen. Empiri: Ikea arbetar aktivt med att stärka sin företagsidentitet genom sin kultur, sina värderingar och sitt varumärke. Rekryteringen och ledarskapet är viktiga verktyg i det arbetet. Ingvar Kamprad är grundaren av Ikea och påverkar fortfarande de beslut som tas i på olika nivåer i företaget. Han är en tydlig symbol för företaget externt men också internt för sina medarbetare. I framtiden måste emellertid andra symboler visa vägen för Ikeas verksamhet för att bevara stabiliteten i företaget och trovärdigheten mot omvärlden. Slutsatser: Företagsidentiteten, genom kulturen, värderingarna och varumärket, måste vara konsekvent och förmedla samma budskap. ”Ett ansikte, en röst.” Genom trovärdighet, kontinuitet, enkelhet och medvetenhet i företagets handlande på alla plan skapas en stabilitet för företaget att stå på och det blir enklare att ta rätt beslut i samma riktning även när ursprungskällan till identiteten försvinner. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1350057
- author
- Norman, Christopher and Forsgren, Sofia
- supervisor
- organization
- year
- 2005
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- företagsidentitet:företagskultur:värderingar:varumärke:kontinuitet, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1350057
- date added to LUP
- 2005-06-16 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:38:34
@misc{1350057, abstract = {{Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur företag skapar förutsättningar för att identiteten ska fortleva i framtiden. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Vi gör en fallstudie på Ikeas företagsidentitet och har genomfört ett antal intervjuer med representanter som arbetar och har arbetat på företaget. Teoretiska perspektiv: Vårt teoretiska ramverk består av de bitar som tillsammans utgör det vi definierar som ett företags identitet. Det vill säga teorier kring företagskultur, värderingar och varumärke. Vi behandlar vidare områden som ledarskap och rekrytering som utgör viktiga delar för att stärka företagskulturen. Empiri: Ikea arbetar aktivt med att stärka sin företagsidentitet genom sin kultur, sina värderingar och sitt varumärke. Rekryteringen och ledarskapet är viktiga verktyg i det arbetet. Ingvar Kamprad är grundaren av Ikea och påverkar fortfarande de beslut som tas i på olika nivåer i företaget. Han är en tydlig symbol för företaget externt men också internt för sina medarbetare. I framtiden måste emellertid andra symboler visa vägen för Ikeas verksamhet för att bevara stabiliteten i företaget och trovärdigheten mot omvärlden. Slutsatser: Företagsidentiteten, genom kulturen, värderingarna och varumärket, måste vara konsekvent och förmedla samma budskap. ”Ett ansikte, en röst.” Genom trovärdighet, kontinuitet, enkelhet och medvetenhet i företagets handlande på alla plan skapas en stabilitet för företaget att stå på och det blir enklare att ta rätt beslut i samma riktning även när ursprungskällan till identiteten försvinner.}}, author = {{Norman, Christopher and Forsgren, Sofia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Ett ansikte - en röst", förutsättningar att bevara en stark företagsidentitet - en fallstudie av Ikea}}, year = {{2005}}, }