Manliga skönhetsprodukter - En studie i förpackningsdesignens betydelse vid mäns val av produkter i en kvinnligt laddad produktkategori
(2004)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka vilken betydelse förpackningen har vid mäns val av skönhetsprodukter. Vi vill samtidigt ta reda på om den feminina laddning som skönhetsprodukter har gör att utformningen av förpackningen blir extra viktig. Vi har använt oss av ett hypotetiskt deduktivt angreppssätt och har genomfört en kvalitativ studie bestående av fokusgruppsdiskussioner och informantintervjuer. Vi har även använt oss av sekundära källor i form av böcker, vetenskapliga artiklar samt elektroniska källor. Efter diskussioner med konsumenter och informanter kan vi konstatera att varumärket i slutändan är det avgörande då män väljer skönhetsprodukter. Dessa produkter köps främst i symboliskt syfte. Det förpackningsattribut som är... (More)
- Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka vilken betydelse förpackningen har vid mäns val av skönhetsprodukter. Vi vill samtidigt ta reda på om den feminina laddning som skönhetsprodukter har gör att utformningen av förpackningen blir extra viktig. Vi har använt oss av ett hypotetiskt deduktivt angreppssätt och har genomfört en kvalitativ studie bestående av fokusgruppsdiskussioner och informantintervjuer. Vi har även använt oss av sekundära källor i form av böcker, vetenskapliga artiklar samt elektroniska källor. Efter diskussioner med konsumenter och informanter kan vi konstatera att varumärket i slutändan är det avgörande då män väljer skönhetsprodukter. Dessa produkter köps främst i symboliskt syfte. Det förpackningsattribut som är mest betydande är färgen. Därefter kommer form och funktion. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1350328
- author
- Gudmundsson, Anna ; Göransson, Charlotta ; Hall, Emma and Mickos, Betty
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Manliga skönhetsprodukter, förpackning, varumärke, symbolisk konsumtion, skönhetsindustrin, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1350328
- date added to LUP
- 2004-01-15 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:58:29
@misc{1350328, abstract = {{Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka vilken betydelse förpackningen har vid mäns val av skönhetsprodukter. Vi vill samtidigt ta reda på om den feminina laddning som skönhetsprodukter har gör att utformningen av förpackningen blir extra viktig. Vi har använt oss av ett hypotetiskt deduktivt angreppssätt och har genomfört en kvalitativ studie bestående av fokusgruppsdiskussioner och informantintervjuer. Vi har även använt oss av sekundära källor i form av böcker, vetenskapliga artiklar samt elektroniska källor. Efter diskussioner med konsumenter och informanter kan vi konstatera att varumärket i slutändan är det avgörande då män väljer skönhetsprodukter. Dessa produkter köps främst i symboliskt syfte. Det förpackningsattribut som är mest betydande är färgen. Därefter kommer form och funktion.}}, author = {{Gudmundsson, Anna and Göransson, Charlotta and Hall, Emma and Mickos, Betty}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Manliga skönhetsprodukter - En studie i förpackningsdesignens betydelse vid mäns val av produkter i en kvinnligt laddad produktkategori}}, year = {{2004}}, }