Corporate Social Responsibility - Faktorer som påverkar implementeringsprocessen i ett IT-tjänsteföretag
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna uppsats är att studera ett tjänsteföretags implementering av CSR för att få en ökad förståelse om vilka faktorer som påverkar implementeringen av den. Vi har utgått från det interna företagsperspektivet för att på lämpligt sätt kunna besvara vår problemformulering. Vi har gjort en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångssätt med abduktiv ansats. Vi har utgått från traditionella modeller och teorier som Intressentmodellen, värden och värderingar, Carrolls CSR-pyramid samt belyst informations/kommunikationsbehovet. Vi berör även teorier som behandlar strategiska förändringsprocesser. Empirin består av sammanfattningar av koncerninterna CR dokument samt insamlad information genom semistrukturerade anonymiserade intervjuer... (More)
- Syftet med denna uppsats är att studera ett tjänsteföretags implementering av CSR för att få en ökad förståelse om vilka faktorer som påverkar implementeringen av den. Vi har utgått från det interna företagsperspektivet för att på lämpligt sätt kunna besvara vår problemformulering. Vi har gjort en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångssätt med abduktiv ansats. Vi har utgått från traditionella modeller och teorier som Intressentmodellen, värden och värderingar, Carrolls CSR-pyramid samt belyst informations/kommunikationsbehovet. Vi berör även teorier som behandlar strategiska förändringsprocesser. Empirin består av sammanfattningar av koncerninterna CR dokument samt insamlad information genom semistrukturerade anonymiserade intervjuer med CR ansvarig och medarbetare. Vi har kommit fram till att det finns en mängd olika faktorer som kan påverka hur pass svårt det är för ett företag att implementera sin CSR-policy. Vi fann att detta kunde påverkas av variabler som ålder, branschkontext, ekonomiska förutsättningar och kommunikationskanaler. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1350349
- author
- Ekstrand, Joakim ; Källsson, Henrik and De Maré, Anna
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- CSR, tjänsteföretag, implementering, etik, kommunikation, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1350349
- date added to LUP
- 2009-01-21 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:20:00
@misc{1350349, abstract = {{Syftet med denna uppsats är att studera ett tjänsteföretags implementering av CSR för att få en ökad förståelse om vilka faktorer som påverkar implementeringen av den. Vi har utgått från det interna företagsperspektivet för att på lämpligt sätt kunna besvara vår problemformulering. Vi har gjort en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångssätt med abduktiv ansats. Vi har utgått från traditionella modeller och teorier som Intressentmodellen, värden och värderingar, Carrolls CSR-pyramid samt belyst informations/kommunikationsbehovet. Vi berör även teorier som behandlar strategiska förändringsprocesser. Empirin består av sammanfattningar av koncerninterna CR dokument samt insamlad information genom semistrukturerade anonymiserade intervjuer med CR ansvarig och medarbetare. Vi har kommit fram till att det finns en mängd olika faktorer som kan påverka hur pass svårt det är för ett företag att implementera sin CSR-policy. Vi fann att detta kunde påverkas av variabler som ålder, branschkontext, ekonomiska förutsättningar och kommunikationskanaler.}}, author = {{Ekstrand, Joakim and Källsson, Henrik and De Maré, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Corporate Social Responsibility - Faktorer som påverkar implementeringsprocessen i ett IT-tjänsteföretag}}, year = {{2009}}, }