Företags begränsade styrning av varumärkets image – Åtta barriärer i kommunikationen mellan företag och konsumenter
(2003)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken.
Vi har inledningsvis i denna uppsats utrett begreppen corporate identity, corporate image och corporate reputation för att förse läsaren med verktyg som är nödvändiga för att förstå problemet. Vi har kommit fram till att det kan råda stora skillnader mellan ett varumärkes identitet och image. Barriärerna mellan identitet och image är relationer, referensgrupper, sociala hinder, livsstil, kultur, symbolisk kommunikation, fördomar och ointresse. Genom citat från konsumenter har vi dragit slutsatsen att det finns barriärer som blockerar kommunikationen mellan företag och konsument. Genom empiriska undersökningar har vi bekräftat dessa och upptäckt ytterligare barriärer. Sammanlagt har vi... (More) - En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken.
Vi har inledningsvis i denna uppsats utrett begreppen corporate identity, corporate image och corporate reputation för att förse läsaren med verktyg som är nödvändiga för att förstå problemet. Vi har kommit fram till att det kan råda stora skillnader mellan ett varumärkes identitet och image. Barriärerna mellan identitet och image är relationer, referensgrupper, sociala hinder, livsstil, kultur, symbolisk kommunikation, fördomar och ointresse. Genom citat från konsumenter har vi dragit slutsatsen att det finns barriärer som blockerar kommunikationen mellan företag och konsument. Genom empiriska undersökningar har vi bekräftat dessa och upptäckt ytterligare barriärer. Sammanlagt har vi identifierat åtta barriärer, varav fördomar och ointresse framkommit som nya barriärer. Det är möjligt för företag att i viss utsträckning övervinna dessa barriärer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1350639
- author
- Elofsson, Anna ; Johnsson, Susanne and Olsson, Linn
- supervisor
- organization
- year
- 2003
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Varumärke, barriärer, Citroën, identitet, image, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1350639
- date added to LUP
- 2003-01-17 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:27:33
@misc{1350639, abstract = {{En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. Vi har inledningsvis i denna uppsats utrett begreppen corporate identity, corporate image och corporate reputation för att förse läsaren med verktyg som är nödvändiga för att förstå problemet. Vi har kommit fram till att det kan råda stora skillnader mellan ett varumärkes identitet och image. Barriärerna mellan identitet och image är relationer, referensgrupper, sociala hinder, livsstil, kultur, symbolisk kommunikation, fördomar och ointresse. Genom citat från konsumenter har vi dragit slutsatsen att det finns barriärer som blockerar kommunikationen mellan företag och konsument. Genom empiriska undersökningar har vi bekräftat dessa och upptäckt ytterligare barriärer. Sammanlagt har vi identifierat åtta barriärer, varav fördomar och ointresse framkommit som nya barriärer. Det är möjligt för företag att i viss utsträckning övervinna dessa barriärer.}}, author = {{Elofsson, Anna and Johnsson, Susanne and Olsson, Linn}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Företags begränsade styrning av varumärkets image – Åtta barriärer i kommunikationen mellan företag och konsumenter}}, year = {{2003}}, }