Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hur bör man gå tillväga vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ?

Grafström, Erica ; Höglind, Therese and Palm, Christine (2003)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka marknadsföringsåtgärder som man bör vidta vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ. Vi har valt att illustrera problematiken genom att studera den svenska spritmarknaden, som är ett tydligt exempel på en marknad där reklam är förbjuden. Vi har studerat en mängd olika marknadsföringsverktyg och försökt finna vilket eller vilka som är mest effektiva för att nå ut till slutkunden på en reklamlös marknad. Genom att studera en marknad där reklam inte är ett alternativ, har vi funnit andra marknadsföringsåtgärder att ta till för att nå ut till konsumenten och att vissa lämpar sig bättre än andra på denna marknad samt att de i kombination är ett starkt... (More)
Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka marknadsföringsåtgärder som man bör vidta vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ. Vi har valt att illustrera problematiken genom att studera den svenska spritmarknaden, som är ett tydligt exempel på en marknad där reklam är förbjuden. Vi har studerat en mängd olika marknadsföringsverktyg och försökt finna vilket eller vilka som är mest effektiva för att nå ut till slutkunden på en reklamlös marknad. Genom att studera en marknad där reklam inte är ett alternativ, har vi funnit andra marknadsföringsåtgärder att ta till för att nå ut till konsumenten och att vissa lämpar sig bättre än andra på denna marknad samt att de i kombination är ett starkt alternativ till reklamen. Vi har kunnat konstatera att det mest effektiva sättet att nå ut till slutkunden är att företaget ska rikta sina marknadsföringsåtgärder direkt till konsumenten och inte gå via mellanhänder. För att lyckas med detta måste företagen kringgå lagar och regler. Detta är svårt men lyckas man har man mycket vunnet. Vi har även kunnat dra slutsatsen att oavsett om reklam är tillåtet eller ej på en marknad, så finns det alltid inträdesbarriärer för nya produkter. I vårt fall utgörs dessa av Systembolagets blindtester och de lagar och regler som sätter käppar i hjulet för marknadsföring mot konsument. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Grafström, Erica ; Höglind, Therese and Palm, Christine
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Förbjuden reklam, alkoholmarknaden, partihandlare, systembolag, lanseringar, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1350769
date added to LUP
2003-06-04 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:43:21
@misc{1350769,
  abstract     = {{Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka marknadsföringsåtgärder som man bör vidta vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ. Vi har valt att illustrera problematiken genom att studera den svenska spritmarknaden, som är ett tydligt exempel på en marknad där reklam är förbjuden. Vi har studerat en mängd olika marknadsföringsverktyg och försökt finna vilket eller vilka som är mest effektiva för att nå ut till slutkunden på en reklamlös marknad. Genom att studera en marknad där reklam inte är ett alternativ, har vi funnit andra marknadsföringsåtgärder att ta till för att nå ut till konsumenten och att vissa lämpar sig bättre än andra på denna marknad samt att de i kombination är ett starkt alternativ till reklamen. Vi har kunnat konstatera att det mest effektiva sättet att nå ut till slutkunden är att företaget ska rikta sina marknadsföringsåtgärder direkt till konsumenten och inte gå via mellanhänder. För att lyckas med detta måste företagen kringgå lagar och regler. Detta är svårt men lyckas man har man mycket vunnet. Vi har även kunnat dra slutsatsen att oavsett om reklam är tillåtet eller ej på en marknad, så finns det alltid inträdesbarriärer för nya produkter. I vårt fall utgörs dessa av Systembolagets blindtester och de lagar och regler som sätter käppar i hjulet för marknadsföring mot konsument.}},
  author       = {{Grafström, Erica and Höglind, Therese and Palm, Christine}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hur bör man gå tillväga vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ?}},
  year         = {{2003}},
}