Kan samma expansionsstrategi fungera på olika marknader? En studie av H&Ms etablering på den amerikanska marknaden
(2005)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Mycket teori finns som behandlar skillnader mellan olika länder och hur detta påverkar hur ett företag väljer att expandera in på nya marknader. Dock måste ett företag inte ha en väl genomtänkt strategi för att etablera sig i USA så länge företagets medarbetare besitter en tyst kunskap om var de önskar etablera sig. Den tysta kunskapen är flexibel och det som bäst förhåller sig till en omvärld i ständig förändring. Denna kunskap grundar sig emellertid i en stark företagskultur varför denna ofta är viktigare än en fastställd expansionsstrategi.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1351259
- author
- Levén, Malin
- supervisor
- organization
- year
- 2005
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Expansion, Strategi, Demografi, Företagskultur, Tyst kunskap, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1351259
- date added to LUP
- 2005-06-07 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:30:57
@misc{1351259, abstract = {{Mycket teori finns som behandlar skillnader mellan olika länder och hur detta påverkar hur ett företag väljer att expandera in på nya marknader. Dock måste ett företag inte ha en väl genomtänkt strategi för att etablera sig i USA så länge företagets medarbetare besitter en tyst kunskap om var de önskar etablera sig. Den tysta kunskapen är flexibel och det som bäst förhåller sig till en omvärld i ständig förändring. Denna kunskap grundar sig emellertid i en stark företagskultur varför denna ofta är viktigare än en fastställd expansionsstrategi.}}, author = {{Levén, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kan samma expansionsstrategi fungera på olika marknader? En studie av H&Ms etablering på den amerikanska marknaden}}, year = {{2005}}, }