Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kan samma expansionsstrategi fungera på olika marknader? En studie av H&Ms etablering på den amerikanska marknaden

Levén, Malin (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Mycket teori finns som behandlar skillnader mellan olika länder och hur detta påverkar hur ett företag väljer att expandera in på nya marknader. Dock måste ett företag inte ha en väl genomtänkt strategi för att etablera sig i USA så länge företagets medarbetare besitter en tyst kunskap om var de önskar etablera sig. Den tysta kunskapen är flexibel och det som bäst förhåller sig till en omvärld i ständig förändring. Denna kunskap grundar sig emellertid i en stark företagskultur varför denna ofta är viktigare än en fastställd expansionsstrategi.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Levén, Malin
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Expansion, Strategi, Demografi, Företagskultur, Tyst kunskap, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1351259
date added to LUP
2005-06-07 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:30:57
@misc{1351259,
  abstract     = {{Mycket teori finns som behandlar skillnader mellan olika länder och hur detta påverkar hur ett företag väljer att expandera in på nya marknader. Dock måste ett företag inte ha en väl genomtänkt strategi för att etablera sig i USA så länge företagets medarbetare besitter en tyst kunskap om var de önskar etablera sig. Den tysta kunskapen är flexibel och det som bäst förhåller sig till en omvärld i ständig förändring. Denna kunskap grundar sig emellertid i en stark företagskultur varför denna ofta är viktigare än en fastställd expansionsstrategi.}},
  author       = {{Levén, Malin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Kan samma expansionsstrategi fungera på olika marknader? En studie av H&Ms etablering på den amerikanska marknaden}},
  year         = {{2005}},
}