LAND(et)S KRONA - Nu eller aldrig! Place Marketing
(2007)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet är att öka förståelsen för hur attraktiviteten i regioner på olika sätt kan påverkas. Avsikten är att klargöra vilket tillvägagångssätt som kan användas när syftet är att skapa utveckling och förnyelse på en plats och vilka faktorer som påverkar en regions attraktivitet och image. Metod: Undersökningen bygger på en kvalitativ ansats där empirin har insamlats via seminarier, intervjuer och telefonintervju. Vidare utgår undersökningen från en deduktiv ansats och en intensiv utformning då den bygger på teorier och har för avsikt att belysa djup och nyanser.
Teoretiska perspektiv: Undersökningen utgår från modellen Levels of Place Marketing av Kotler et al. (1993). och Linds teori om regionala förändringsledare och produktiva... (More) - Syfte: Syftet är att öka förståelsen för hur attraktiviteten i regioner på olika sätt kan påverkas. Avsikten är att klargöra vilket tillvägagångssätt som kan användas när syftet är att skapa utveckling och förnyelse på en plats och vilka faktorer som påverkar en regions attraktivitet och image. Metod: Undersökningen bygger på en kvalitativ ansats där empirin har insamlats via seminarier, intervjuer och telefonintervju. Vidare utgår undersökningen från en deduktiv ansats och en intensiv utformning då den bygger på teorier och har för avsikt att belysa djup och nyanser.
Teoretiska perspektiv: Undersökningen utgår från modellen Levels of Place Marketing av Kotler et al. (1993). och Linds teori om regionala förändringsledare och produktiva växtkulturer (2002). Dessa kompletteras med annan forskning inom området.
Empiri: Empirin består av intervjuer med signifikanta aktörer som besitter kunskap om Place Marketing och Landskronas situation, samt av seminarier där temat diskuterats.
Slutsatser: De teorier, fakta om Landskrona, lärdomar från andra platser samt empiri har knutits samman till en analysmodell för ökad attraktionskraft på en plats. Denna utgör ett redskap för platsers arbete med Place Marketing. Den belyser att det är av stor relevans att marknadsföringen börjar internt och är verklighetsförankrad innan den kommuniceras ut. Vidare har förändringar uppmärksammats i den ekonomiska geografin. Det vill säga att människor inte längre flyttar dit arbetstillfällen finns utan istället till attraktiva platser, varpå företag flyttar efter. Diskussioner kring Place Marketing handlar ofta om att locka till sig människor med rätt mix av kompetens. Ur ett globalt perspektiv blir detta endast ett nollsummespel. Utmaningen i framtiden är istället att skapa ny kunskap genom förbättrade utbildningssystem, det vill säga att inte enbart flytta runt kompetensen till olika platser utan att skapa helt ny. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1351579
- author
- Svensson, Lisa and Westin, Gry
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Place Marketing, attraktivitet, marknadsfaktorer, plats, Landskrona, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1351579
- date added to LUP
- 2007-06-05 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 16:37:32
@misc{1351579, abstract = {{Syfte: Syftet är att öka förståelsen för hur attraktiviteten i regioner på olika sätt kan påverkas. Avsikten är att klargöra vilket tillvägagångssätt som kan användas när syftet är att skapa utveckling och förnyelse på en plats och vilka faktorer som påverkar en regions attraktivitet och image. Metod: Undersökningen bygger på en kvalitativ ansats där empirin har insamlats via seminarier, intervjuer och telefonintervju. Vidare utgår undersökningen från en deduktiv ansats och en intensiv utformning då den bygger på teorier och har för avsikt att belysa djup och nyanser. Teoretiska perspektiv: Undersökningen utgår från modellen Levels of Place Marketing av Kotler et al. (1993). och Linds teori om regionala förändringsledare och produktiva växtkulturer (2002). Dessa kompletteras med annan forskning inom området. Empiri: Empirin består av intervjuer med signifikanta aktörer som besitter kunskap om Place Marketing och Landskronas situation, samt av seminarier där temat diskuterats. Slutsatser: De teorier, fakta om Landskrona, lärdomar från andra platser samt empiri har knutits samman till en analysmodell för ökad attraktionskraft på en plats. Denna utgör ett redskap för platsers arbete med Place Marketing. Den belyser att det är av stor relevans att marknadsföringen börjar internt och är verklighetsförankrad innan den kommuniceras ut. Vidare har förändringar uppmärksammats i den ekonomiska geografin. Det vill säga att människor inte längre flyttar dit arbetstillfällen finns utan istället till attraktiva platser, varpå företag flyttar efter. Diskussioner kring Place Marketing handlar ofta om att locka till sig människor med rätt mix av kompetens. Ur ett globalt perspektiv blir detta endast ett nollsummespel. Utmaningen i framtiden är istället att skapa ny kunskap genom förbättrade utbildningssystem, det vill säga att inte enbart flytta runt kompetensen till olika platser utan att skapa helt ny.}}, author = {{Svensson, Lisa and Westin, Gry}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{LAND(et)S KRONA - Nu eller aldrig! Place Marketing}}, year = {{2007}}, }