Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Marknadsvärdering av goodwill-effekter vid företagsvärderingar

Palmér, Hampus and Stangl, Marcus (2007)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Uppsatsens syfte är att utreda hur IFRS påverkar redovisningen av goodwill, samt de konsekvenser den nya redovisningen kan tänkas ge upphov till vid företagsvärderingar. Metoden är deduktiv, och empirin består av en dokumentstudie av aktuella redovisningsstandarder samt nyckeltal som används vid företagsvärdering. För att besvara hur redovisningen sker, fokuserar uppsatsen på de aktörer som är involverade i processen att alstra finansiell information. Därför behandlar uppsatsens teoretiska del ämnen som incitament, trovärdighet, objektivitet, ämnen som spelar in i processen vid faktaetablering. Den empiriska delen visar på en ökad subjektiv del i redovisningen av goodwill, och mot bakgrund av uppsatsens teoretiska resonemang, resulterar... (More)
Uppsatsens syfte är att utreda hur IFRS påverkar redovisningen av goodwill, samt de konsekvenser den nya redovisningen kan tänkas ge upphov till vid företagsvärderingar. Metoden är deduktiv, och empirin består av en dokumentstudie av aktuella redovisningsstandarder samt nyckeltal som används vid företagsvärdering. För att besvara hur redovisningen sker, fokuserar uppsatsen på de aktörer som är involverade i processen att alstra finansiell information. Därför behandlar uppsatsens teoretiska del ämnen som incitament, trovärdighet, objektivitet, ämnen som spelar in i processen vid faktaetablering. Den empiriska delen visar på en ökad subjektiv del i redovisningen av goodwill, och mot bakgrund av uppsatsens teoretiska resonemang, resulterar uppsatsen i att objektiviteten minskar, och därmed trovärdigheten, i finansiella rapporter. Då trovärdigheten minskar i finansiella rapporter, blir inte företagsvärderingar tillförlitliga, då de påverkas av den nya redovisningen av goodwill. Därför måste mer nyanserade vertyg användas vid företagsvärdering, där tilltron till siffror inte ät lika stark. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Palmér, Hampus and Stangl, Marcus
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Goodwill, företagsvärdering, nyckeltal, incitament, trovärdighet, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1351910
date added to LUP
2007-06-07 00:00:00
date last changed
2012-04-02 16:34:48
@misc{1351910,
  abstract     = {{Uppsatsens syfte är att utreda hur IFRS påverkar redovisningen av goodwill, samt de konsekvenser den nya redovisningen kan tänkas ge upphov till vid företagsvärderingar. Metoden är deduktiv, och empirin består av en dokumentstudie av aktuella redovisningsstandarder samt nyckeltal som används vid företagsvärdering. För att besvara hur redovisningen sker, fokuserar uppsatsen på de aktörer som är involverade i processen att alstra finansiell information. Därför behandlar uppsatsens teoretiska del ämnen som incitament, trovärdighet, objektivitet, ämnen som spelar in i processen vid faktaetablering. Den empiriska delen visar på en ökad subjektiv del i redovisningen av goodwill, och mot bakgrund av uppsatsens teoretiska resonemang, resulterar uppsatsen i att objektiviteten minskar, och därmed trovärdigheten, i finansiella rapporter. Då trovärdigheten minskar i finansiella rapporter, blir inte företagsvärderingar tillförlitliga, då de påverkas av den nya redovisningen av goodwill. Därför måste mer nyanserade vertyg användas vid företagsvärdering, där tilltron till siffror inte ät lika stark.}},
  author       = {{Palmér, Hampus and Stangl, Marcus}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Marknadsvärdering av goodwill-effekter vid företagsvärderingar}},
  year         = {{2007}},
}