Det förbättrade servicemötet - en undersökning i hur detaljhandeln kan skapa relationer till studenter.
(2007)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsens syfte är att utifrån studenters konsumtionsbeteende undersöka om detaljhandeln kan förbättra servicemötet, och i så fall på vilket sätt.
Vidare har den en induktiv ansats då uppsatsen tagit sin utgångspunkt från empirin. Kvalitativ metod används i form av intervjuer genomförda med elva studenter från två olika städer i södra Sverige, samt med fem butikschefer i nordvästra Skåne inom sällanköpshandeln.
Slutsatsen är att produkten och varumärket avgör studenternas val av butik. Detaljhandeln tar inte tillvara på studenter som konsumenter, då de inte kan identifiera vem som är universitets – eller högskolestudent, eftersom de inte skiljer sig från andra i samma åldersgrupp. Detaljhandeln kan förbättra servicemötet genom att skapa... (More) - Uppsatsens syfte är att utifrån studenters konsumtionsbeteende undersöka om detaljhandeln kan förbättra servicemötet, och i så fall på vilket sätt.
Vidare har den en induktiv ansats då uppsatsen tagit sin utgångspunkt från empirin. Kvalitativ metod används i form av intervjuer genomförda med elva studenter från två olika städer i södra Sverige, samt med fem butikschefer i nordvästra Skåne inom sällanköpshandeln.
Slutsatsen är att produkten och varumärket avgör studenternas val av butik. Detaljhandeln tar inte tillvara på studenter som konsumenter, då de inte kan identifiera vem som är universitets – eller högskolestudent, eftersom de inte skiljer sig från andra i samma åldersgrupp. Detaljhandeln kan förbättra servicemötet genom att skapa en relation till studenterna. För att kunna utveckla en ömsesidig relation måste dock båda parter vara delaktiga och engagerande i relationsbyggandet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1352235
- author
- Telg, Erik ; Dahlström, Lina and Friberg, Emma
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- studenter, konsumtionsbeteende, servicemötet, crm, personlig försäljning, lärande organisationer., Trade, Handel
- language
- Swedish
- id
- 1352235
- date added to LUP
- 2007-08-23 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 09:52:28
@misc{1352235, abstract = {{Uppsatsens syfte är att utifrån studenters konsumtionsbeteende undersöka om detaljhandeln kan förbättra servicemötet, och i så fall på vilket sätt. Vidare har den en induktiv ansats då uppsatsen tagit sin utgångspunkt från empirin. Kvalitativ metod används i form av intervjuer genomförda med elva studenter från två olika städer i södra Sverige, samt med fem butikschefer i nordvästra Skåne inom sällanköpshandeln. Slutsatsen är att produkten och varumärket avgör studenternas val av butik. Detaljhandeln tar inte tillvara på studenter som konsumenter, då de inte kan identifiera vem som är universitets – eller högskolestudent, eftersom de inte skiljer sig från andra i samma åldersgrupp. Detaljhandeln kan förbättra servicemötet genom att skapa en relation till studenterna. För att kunna utveckla en ömsesidig relation måste dock båda parter vara delaktiga och engagerande i relationsbyggandet.}}, author = {{Telg, Erik and Dahlström, Lina and Friberg, Emma}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Det förbättrade servicemötet - en undersökning i hur detaljhandeln kan skapa relationer till studenter.}}, year = {{2007}}, }