"Det är ingen dans på rosor" - En uppsats om vilka förutsättningar som krävs för att en turistorganisation ska kunna arbeta med en profil
(2007)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Problembeskrivning:
Det inte är helt problemfritt att samarbeta ifrågasätter vi hur samarbeten ska kunna enas kring vad och hur de olika aktörerna vill att destinationens profil ska förmedlas, då aktörerna har olika utgångspunkter. Vi menar att aktörernas olika utgångspunkter kan göra det svårt att bli eniga i hur profilen ska förmedlas vilket kan bli problematiskt om arbetet med en profil ska lyckas.
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur samarbetet mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation skapar förutsättningar för att arbeta med en profil.
Frågeställningar:
- Hur kan ett samarbete mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation karaktäriseras?
- Vad gynnar ett samarbete mellan den privata... (More) - Problembeskrivning:
Det inte är helt problemfritt att samarbeta ifrågasätter vi hur samarbeten ska kunna enas kring vad och hur de olika aktörerna vill att destinationens profil ska förmedlas, då aktörerna har olika utgångspunkter. Vi menar att aktörernas olika utgångspunkter kan göra det svårt att bli eniga i hur profilen ska förmedlas vilket kan bli problematiskt om arbetet med en profil ska lyckas.
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur samarbetet mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation skapar förutsättningar för att arbeta med en profil.
Frågeställningar:
- Hur kan ett samarbete mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation karaktäriseras?
- Vad gynnar ett samarbete mellan den privata och offentliga sektorn inom en
turistorganisation?
- På vilket sätt påverkas ett samarbete mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation av medlemmarnas olika bakgrunder?
- Vad är viktigt i arbetet med en profil?
Metod: Vi har i denna uppsats använt oss av en induktiv ansats. För att besvara vårt syfte valde vi att göra en fallstudie. Vi valde LandskronaPlus som är ett
marknadsföringsorgan som arbetar med destinationsutveckling. Fr att få så djupgående information som möjligt valde vi att göra kvalitativa intervjuer med representanter från LandskronaPlus. I tolkningen av vårt empiriska material har vi valt en hermeneutisks tolknings metod. Vi har tagit en
teoretisk utgångspunkt utifrån teorier som rör samarbeten inom turistorganisationer och samarbeten mellan den privata och offentliga sektorn samt teorier kring profil och destination branding.
Resultat & slutsatser: Vi har kunnat konstatera att det inom turistorganisationer, som har antagit en
överlevnadsstrategi, är det svårt att påbörja arbetet med en profil då arbetet med en profil är långsiktigt. För att turistorganisationerna ska kunna legitimera sin existens väljer de i stället framför allt kvantitativa
målformuleringar. Vi har även kunnat konstatera att det finns dolda intressekonflikter i turistorganisationer som påverkar förutsättningarna för att kunna arbeta och enas kring en profil. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1352341
- author
- Friberg, Frida ; Klimek, Alexandra and Sternvad, Frida
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- samarbete, privat och offentlig sektor, profil, turistorganisationer, destinationsutveckling, Tourism, Turism
- language
- Swedish
- id
- 1352341
- date added to LUP
- 2007-08-23 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 09:52:55
@misc{1352341, abstract = {{Problembeskrivning: Det inte är helt problemfritt att samarbeta ifrågasätter vi hur samarbeten ska kunna enas kring vad och hur de olika aktörerna vill att destinationens profil ska förmedlas, då aktörerna har olika utgångspunkter. Vi menar att aktörernas olika utgångspunkter kan göra det svårt att bli eniga i hur profilen ska förmedlas vilket kan bli problematiskt om arbetet med en profil ska lyckas. Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur samarbetet mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation skapar förutsättningar för att arbeta med en profil. Frågeställningar: - Hur kan ett samarbete mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation karaktäriseras? - Vad gynnar ett samarbete mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation? - På vilket sätt påverkas ett samarbete mellan den privata och offentliga sektorn inom en turistorganisation av medlemmarnas olika bakgrunder? - Vad är viktigt i arbetet med en profil? Metod: Vi har i denna uppsats använt oss av en induktiv ansats. För att besvara vårt syfte valde vi att göra en fallstudie. Vi valde LandskronaPlus som är ett marknadsföringsorgan som arbetar med destinationsutveckling. Fr att få så djupgående information som möjligt valde vi att göra kvalitativa intervjuer med representanter från LandskronaPlus. I tolkningen av vårt empiriska material har vi valt en hermeneutisks tolknings metod. Vi har tagit en teoretisk utgångspunkt utifrån teorier som rör samarbeten inom turistorganisationer och samarbeten mellan den privata och offentliga sektorn samt teorier kring profil och destination branding. Resultat & slutsatser: Vi har kunnat konstatera att det inom turistorganisationer, som har antagit en överlevnadsstrategi, är det svårt att påbörja arbetet med en profil då arbetet med en profil är långsiktigt. För att turistorganisationerna ska kunna legitimera sin existens väljer de i stället framför allt kvantitativa målformuleringar. Vi har även kunnat konstatera att det finns dolda intressekonflikter i turistorganisationer som påverkar förutsättningarna för att kunna arbeta och enas kring en profil.}}, author = {{Friberg, Frida and Klimek, Alexandra and Sternvad, Frida}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Det är ingen dans på rosor" - En uppsats om vilka förutsättningar som krävs för att en turistorganisation ska kunna arbeta med en profil}}, year = {{2007}}, }