Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Värdeskapande under en konferensvistelse

Keyser, Alexandra ; Helgius, Emelie and Acar, Tiodora (2006)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Problem: Litteraturen som idag behandlar värdebegreppet ger inte någon entydig bild av vad värdeskapande är och hur kundvärde skapas. Flera forskare har undersökt hur värde skapas i olika servicebranscher, men värdeskapande i en konferensmiljö har inte tidigare studerats i någon betydande omfattning. Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur värde för gästen skapas under en konferensvistelse. Metod: Uppsatsen baseras på kvalitativa intervjuer med, samt observationer av, personal och gäster på Aspenäs. Vidare utgår vi från litteratur, artiklar och forskningsrapporter som behandlar ämnet för att undersöka värdeskapande på en konferensanläggning. Resultat: Värde skapas, under en konferensvistelse, huvudsakligen på två olika sätt; i relationen... (More)
Problem: Litteraturen som idag behandlar värdebegreppet ger inte någon entydig bild av vad värdeskapande är och hur kundvärde skapas. Flera forskare har undersökt hur värde skapas i olika servicebranscher, men värdeskapande i en konferensmiljö har inte tidigare studerats i någon betydande omfattning. Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur värde för gästen skapas under en konferensvistelse. Metod: Uppsatsen baseras på kvalitativa intervjuer med, samt observationer av, personal och gäster på Aspenäs. Vidare utgår vi från litteratur, artiklar och forskningsrapporter som behandlar ämnet för att undersöka värdeskapande på en konferensanläggning. Resultat: Värde skapas, under en konferensvistelse, huvudsakligen på två olika sätt; i relationen mellan gäster och gäster samt i relationen mellan gästen och konferensanläggningen. En delaktighet från personalen är inte nödvändig för att värde ska uppstå. Detta innebär att gästerna själva är producenter av sitt eget värde och använder konferensanläggningen som stöd i sitt värdeskapande. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Keyser, Alexandra ; Helgius, Emelie and Acar, Tiodora
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
värdeskapande, kundvärde, samspel konferensgäster, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1353337
date added to LUP
2006-07-01 00:00:00
date last changed
2018-10-18 09:57:27
@misc{1353337,
  abstract     = {{Problem: Litteraturen som idag behandlar värdebegreppet ger inte någon entydig bild av vad värdeskapande är och hur kundvärde skapas. Flera forskare har undersökt hur värde skapas i olika servicebranscher, men värdeskapande i en konferensmiljö har inte tidigare studerats i någon betydande omfattning. Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur värde för gästen skapas under en konferensvistelse. Metod: Uppsatsen baseras på kvalitativa intervjuer med, samt observationer av, personal och gäster på Aspenäs. Vidare utgår vi från litteratur, artiklar och forskningsrapporter som behandlar ämnet för att undersöka värdeskapande på en konferensanläggning. Resultat: Värde skapas, under en konferensvistelse, huvudsakligen på två olika sätt; i relationen mellan gäster och gäster samt i relationen mellan gästen och konferensanläggningen. En delaktighet från personalen är inte nödvändig för att värde ska uppstå. Detta innebär att gästerna själva är producenter av sitt eget värde och använder konferensanläggningen som stöd i sitt värdeskapande.}},
  author       = {{Keyser, Alexandra and Helgius, Emelie and Acar, Tiodora}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Värdeskapande under en konferensvistelse}},
  year         = {{2006}},
}