Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kriget i vattenbranschen - en kvalitativ studie av konkurrensen i branschen för buteljerat vatten

Berglin, Josefine ; Nilsson, Jennie and Schelin, Camilla (2005)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Problemdiskussion: I branschen för buteljerat vatten har konkurrensen ökat kraftigt de senaste åren. En mängd aktörer slåss om en plats i återförsäljarnas sortiment. Vad krävs för att hävda sig i denna tuffa konkurrens och vilka konkurrensfördelar blir viktigast? Utifrån detta utvecklade vi vår huvudfrågeställning; Hur konkurrerar företag i branschen för buteljerat vatten? Vi kommer specifikt att belysa marknadskanaler och varumärke som konkurrensfördelar.
Syfte: Syftet med vår studie är att bidra med ökad förståelse för hur konkurrenssituationen ser ut i dagligvaruhandelsbranschen i allmänhet och branschen för buteljerat vatten i synnerhet, samt hur man kan använda sig av marknadskanaler och varumärken som konkurrensfördelar.
Metod: För... (More)
Problemdiskussion: I branschen för buteljerat vatten har konkurrensen ökat kraftigt de senaste åren. En mängd aktörer slåss om en plats i återförsäljarnas sortiment. Vad krävs för att hävda sig i denna tuffa konkurrens och vilka konkurrensfördelar blir viktigast? Utifrån detta utvecklade vi vår huvudfrågeställning; Hur konkurrerar företag i branschen för buteljerat vatten? Vi kommer specifikt att belysa marknadskanaler och varumärke som konkurrensfördelar.
Syfte: Syftet med vår studie är att bidra med ökad förståelse för hur konkurrenssituationen ser ut i dagligvaruhandelsbranschen i allmänhet och branschen för buteljerat vatten i synnerhet, samt hur man kan använda sig av marknadskanaler och varumärken som konkurrensfördelar.
Metod: För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har gjort intervjuer med tre vattenföretag som befinner sig på olika stadier i sin utveckling. Vi har även talat med några av vattenbranschens återförsäljare för att få en bredare bild av hur konkurrenssituationen ser ut.
Resultat: I branschen för buteljerat vatten konkurrerar företag på olika sätt beroende på vilket stadium i sin utveckling de befinner sig i. En slutsats vi kan dra av denna studie är att företag inom denna bransch får det svårt att överleva om de inte ingår i någon marknadskanal. För att de väl inne i marknadskanalen sedan ska kunna hävda sin existens är det även viktigt att ha ett starkt varumärke. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Berglin, Josefine ; Nilsson, Jennie and Schelin, Camilla
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
konkurrens, marknadskanal, varumärke, Market study, Marknadsanalys
language
Swedish
id
1353709
date added to LUP
2005-02-01 00:00:00
date last changed
2018-10-18 09:59:10
@misc{1353709,
  abstract     = {{Problemdiskussion: I branschen för buteljerat vatten har konkurrensen ökat kraftigt de senaste åren. En mängd aktörer slåss om en plats i återförsäljarnas sortiment. Vad krävs för att hävda sig i denna tuffa konkurrens och vilka konkurrensfördelar blir viktigast? Utifrån detta utvecklade vi vår huvudfrågeställning; Hur konkurrerar företag i branschen för buteljerat vatten? Vi kommer specifikt att belysa marknadskanaler och varumärke som konkurrensfördelar.
Syfte: Syftet med vår studie är att bidra med ökad förståelse för hur konkurrenssituationen ser ut i dagligvaruhandelsbranschen i allmänhet och branschen för buteljerat vatten i synnerhet, samt hur man kan använda sig av marknadskanaler och varumärken som konkurrensfördelar.
Metod: För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har gjort intervjuer med tre vattenföretag som befinner sig på olika stadier i sin utveckling. Vi har även talat med några av vattenbranschens återförsäljare för att få en bredare bild av hur konkurrenssituationen ser ut.
Resultat: I branschen för buteljerat vatten konkurrerar företag på olika sätt beroende på vilket stadium i sin utveckling de befinner sig i. En slutsats vi kan dra av denna studie är att företag inom denna bransch får det svårt att överleva om de inte ingår i någon marknadskanal. För att de väl inne i marknadskanalen sedan ska kunna hävda sin existens är det även viktigt att ha ett starkt varumärke.}},
  author       = {{Berglin, Josefine and Nilsson, Jennie and Schelin, Camilla}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Kriget i vattenbranschen - en kvalitativ studie av konkurrensen i branschen för buteljerat vatten}},
  year         = {{2005}},
}