Relationsmarknadsföring via mobiltelefonen- ett nytt sätt att nå fram genom mediebruset
(2007)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Reklam i mobiltelefonen är ett relativt nytt fenomen inom området relationsmarknadsföring. För att undersöka hur företag idag arbetar med marknadsföring via mobiltelefonen använder vi oss av ett antal caseföretag och deras erfarenheter. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer. Dessa analyseras med hjälp av traditionella relationsmarknadsförings- och kommunikationsteorier. Våra slutsatser är att väldigt olika företag använder sig av tjänsten på mycket liknande sätt samt att företagen inte använder sig av tekniken i den utsträckning de skulle kunna göra. Vi anser att marknadsföring via mobiltelefon ligger relativt tidigt i sin livscykel och därmed fortfarande har nyhetens behag. Företag kan signalera nytänkande och skapa en... (More)
- Reklam i mobiltelefonen är ett relativt nytt fenomen inom området relationsmarknadsföring. För att undersöka hur företag idag arbetar med marknadsföring via mobiltelefonen använder vi oss av ett antal caseföretag och deras erfarenheter. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer. Dessa analyseras med hjälp av traditionella relationsmarknadsförings- och kommunikationsteorier. Våra slutsatser är att väldigt olika företag använder sig av tjänsten på mycket liknande sätt samt att företagen inte använder sig av tekniken i den utsträckning de skulle kunna göra. Vi anser att marknadsföring via mobiltelefon ligger relativt tidigt i sin livscykel och därmed fortfarande har nyhetens behag. Företag kan signalera nytänkande och skapa en image av att vara ett företag i tiden genom att använda sig av denna nya teknik. De blir så kallade first-movers i dagens mobila, snabbrörliga samhälle. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1353988
- author
- Lindqvist, Maria ; Olsson, Celia and David, Emily
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- relationsmarknadsföring, kommunikation, mobiltelefon, sms, bluetooth, Trade, Handel
- language
- Swedish
- id
- 1353988
- date added to LUP
- 2007-08-23 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:00:15
@misc{1353988, abstract = {{Reklam i mobiltelefonen är ett relativt nytt fenomen inom området relationsmarknadsföring. För att undersöka hur företag idag arbetar med marknadsföring via mobiltelefonen använder vi oss av ett antal caseföretag och deras erfarenheter. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer. Dessa analyseras med hjälp av traditionella relationsmarknadsförings- och kommunikationsteorier. Våra slutsatser är att väldigt olika företag använder sig av tjänsten på mycket liknande sätt samt att företagen inte använder sig av tekniken i den utsträckning de skulle kunna göra. Vi anser att marknadsföring via mobiltelefon ligger relativt tidigt i sin livscykel och därmed fortfarande har nyhetens behag. Företag kan signalera nytänkande och skapa en image av att vara ett företag i tiden genom att använda sig av denna nya teknik. De blir så kallade first-movers i dagens mobila, snabbrörliga samhälle.}}, author = {{Lindqvist, Maria and Olsson, Celia and David, Emily}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Relationsmarknadsföring via mobiltelefonen- ett nytt sätt att nå fram genom mediebruset}}, year = {{2007}}, }