Designade hotell - Materialitet skapar immateriella upplevelser
(2007)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet är att undersöka hotelldesign som konkurrensstrategi inom upplevelseekonomin. Frågeställningar: Hur uttrycker hotellen sig genom sin design?
Vad vill hotellen förmedla till gästen genom sin design?
Hur använder hotellen sin design som konkurrensstrategi? Tillvägagångssätt: Vi har använt oss av två kvalitativa datainsamlingsmetoder, intervjuer och observationer, och gjort en semiotisk analys. Empiri: Det empiriska materialet är hämtat från två designade hotell i Köpenhamn, First Hotel Skt Petri och Hotel Fox. Slutsats: Vi har kommit fram till vikten av att tänka på vilken utformning och inredning som lobbymiljön har för att attrahera rätt målgrupper och skapa upplevelser för gästerna. Det är inte bara den mänskliga... (More) - Syfte: Syftet är att undersöka hotelldesign som konkurrensstrategi inom upplevelseekonomin. Frågeställningar: Hur uttrycker hotellen sig genom sin design?
Vad vill hotellen förmedla till gästen genom sin design?
Hur använder hotellen sin design som konkurrensstrategi? Tillvägagångssätt: Vi har använt oss av två kvalitativa datainsamlingsmetoder, intervjuer och observationer, och gjort en semiotisk analys. Empiri: Det empiriska materialet är hämtat från två designade hotell i Köpenhamn, First Hotel Skt Petri och Hotel Fox. Slutsats: Vi har kommit fram till vikten av att tänka på vilken utformning och inredning som lobbymiljön har för att attrahera rätt målgrupper och skapa upplevelser för gästerna. Det är inte bara den mänskliga interaktionen som påverkar gästens vistelse utan även det materiella, designen, som skapar en immateriell upplevelse. Hotellen uttrycker sig genom sin design med hjälp av kombinationer av element, eftersom de vill skapa upplevelser med sin design påvisar det att de är en del av upplevelseekonomin. Genom designen erbjuder hotellen en möjlighet att vara identitetsmarkörer för gästen. Det hotellen vill förmedla med designen är att den har underliggande betydelser som tydliggörs om gästen väljer att vara aktiv under sin vistelse. Hotellen använder sin design som konkurrensstrategi vilket gör att de attraherar olika målgrupper när de använder differentieringsstrategin. Inom den är Fox fokuserade med inslag av kostnadsöverlägsenhet och differentiering samt Skt Petri är differentierade. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1354661
- author
- Keller, Cecilia ; Lindgren, Patricia and Ek, Anna
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- konkurrensstrategier, estetik, berättande, design, upplevelser och upplevelserummet.
- language
- Swedish
- id
- 1354661
- date added to LUP
- 2007-08-23 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:03:08
@misc{1354661, abstract = {{Syfte: Syftet är att undersöka hotelldesign som konkurrensstrategi inom upplevelseekonomin. Frågeställningar: Hur uttrycker hotellen sig genom sin design? Vad vill hotellen förmedla till gästen genom sin design? Hur använder hotellen sin design som konkurrensstrategi? Tillvägagångssätt: Vi har använt oss av två kvalitativa datainsamlingsmetoder, intervjuer och observationer, och gjort en semiotisk analys. Empiri: Det empiriska materialet är hämtat från två designade hotell i Köpenhamn, First Hotel Skt Petri och Hotel Fox. Slutsats: Vi har kommit fram till vikten av att tänka på vilken utformning och inredning som lobbymiljön har för att attrahera rätt målgrupper och skapa upplevelser för gästerna. Det är inte bara den mänskliga interaktionen som påverkar gästens vistelse utan även det materiella, designen, som skapar en immateriell upplevelse. Hotellen uttrycker sig genom sin design med hjälp av kombinationer av element, eftersom de vill skapa upplevelser med sin design påvisar det att de är en del av upplevelseekonomin. Genom designen erbjuder hotellen en möjlighet att vara identitetsmarkörer för gästen. Det hotellen vill förmedla med designen är att den har underliggande betydelser som tydliggörs om gästen väljer att vara aktiv under sin vistelse. Hotellen använder sin design som konkurrensstrategi vilket gör att de attraherar olika målgrupper när de använder differentieringsstrategin. Inom den är Fox fokuserade med inslag av kostnadsöverlägsenhet och differentiering samt Skt Petri är differentierade.}}, author = {{Keller, Cecilia and Lindgren, Patricia and Ek, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Designade hotell - Materialitet skapar immateriella upplevelser}}, year = {{2007}}, }