Brand Shadow - den mörka sidan av co-branding
(2007)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Co-branding är ett fenomen som förekommer alltmer inom flera olika branscher. Tidigare forskning inom detta fält har påvisat dess synergieffekter men har denna form av samarbete ingen mörk baksida? Vi har problematiserat co-branding som fenomen genom att undersöka tre grundläggande faktorer för ett koncept. Dessa är grundtanken för koncept, kommunikation och målgrupp vilka sammanlänkas genom en röd tråd. I vår undersökning kring den mörka sidan av co-branding har vi utgått från teorier kring dessa grundläggande faktorer. För att uppnå syftet med uppsatsen; att påvisa problematiken med co-branding, genomförde vi en fallstudie av Hotel Twentysevens co-brand med Absolut Icebar International. Resultaten av vår studie påvisar existensen av... (More)
- Co-branding är ett fenomen som förekommer alltmer inom flera olika branscher. Tidigare forskning inom detta fält har påvisat dess synergieffekter men har denna form av samarbete ingen mörk baksida? Vi har problematiserat co-branding som fenomen genom att undersöka tre grundläggande faktorer för ett koncept. Dessa är grundtanken för koncept, kommunikation och målgrupp vilka sammanlänkas genom en röd tråd. I vår undersökning kring den mörka sidan av co-branding har vi utgått från teorier kring dessa grundläggande faktorer. För att uppnå syftet med uppsatsen; att påvisa problematiken med co-branding, genomförde vi en fallstudie av Hotel Twentysevens co-brand med Absolut Icebar International. Resultaten av vår studie påvisar existensen av problematik vid skapandet av ett co-brand. Problematikens effekter menar vi blir en börda för de enskilda koncepten. Detta leder till obalans mellan de samarbetande koncepten där det konceptet med den tyngsta bördan riskerar att hamna i skuggan av det andra konceptet. Detta fenomen benämner vi som brand shadow varpå vi inte enbart bidrager med en ny syn på co-branding utan också ett nytt begrepp till forskningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1354776
- author
- Öberg, Karin ; Khoury, Jennifer and H Binette Atik, Jasmina
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- co-branding, grundtanke för konceptet, målgrupp, kommunikation, brand shadow, Development cooperation, Utvecklingssamarbete
- language
- Swedish
- id
- 1354776
- date added to LUP
- 2007-08-23 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:03:41
@misc{1354776, abstract = {{Co-branding är ett fenomen som förekommer alltmer inom flera olika branscher. Tidigare forskning inom detta fält har påvisat dess synergieffekter men har denna form av samarbete ingen mörk baksida? Vi har problematiserat co-branding som fenomen genom att undersöka tre grundläggande faktorer för ett koncept. Dessa är grundtanken för koncept, kommunikation och målgrupp vilka sammanlänkas genom en röd tråd. I vår undersökning kring den mörka sidan av co-branding har vi utgått från teorier kring dessa grundläggande faktorer. För att uppnå syftet med uppsatsen; att påvisa problematiken med co-branding, genomförde vi en fallstudie av Hotel Twentysevens co-brand med Absolut Icebar International. Resultaten av vår studie påvisar existensen av problematik vid skapandet av ett co-brand. Problematikens effekter menar vi blir en börda för de enskilda koncepten. Detta leder till obalans mellan de samarbetande koncepten där det konceptet med den tyngsta bördan riskerar att hamna i skuggan av det andra konceptet. Detta fenomen benämner vi som brand shadow varpå vi inte enbart bidrager med en ny syn på co-branding utan också ett nytt begrepp till forskningen.}}, author = {{Öberg, Karin and Khoury, Jennifer and H Binette Atik, Jasmina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Brand Shadow - den mörka sidan av co-branding}}, year = {{2007}}, }