Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Brand Shadow - den mörka sidan av co-branding

Öberg, Karin ; Khoury, Jennifer and H Binette Atik, Jasmina (2007)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Co-branding är ett fenomen som förekommer alltmer inom flera olika branscher. Tidigare forskning inom detta fält har påvisat dess synergieffekter men har denna form av samarbete ingen mörk baksida? Vi har problematiserat co-branding som fenomen genom att undersöka tre grundläggande faktorer för ett koncept. Dessa är grundtanken för koncept, kommunikation och målgrupp vilka sammanlänkas genom en röd tråd. I vår undersökning kring den mörka sidan av co-branding har vi utgått från teorier kring dessa grundläggande faktorer. För att uppnå syftet med uppsatsen; att påvisa problematiken med co-branding, genomförde vi en fallstudie av Hotel Twentysevens co-brand med Absolut Icebar International. Resultaten av vår studie påvisar existensen av... (More)
Co-branding är ett fenomen som förekommer alltmer inom flera olika branscher. Tidigare forskning inom detta fält har påvisat dess synergieffekter men har denna form av samarbete ingen mörk baksida? Vi har problematiserat co-branding som fenomen genom att undersöka tre grundläggande faktorer för ett koncept. Dessa är grundtanken för koncept, kommunikation och målgrupp vilka sammanlänkas genom en röd tråd. I vår undersökning kring den mörka sidan av co-branding har vi utgått från teorier kring dessa grundläggande faktorer. För att uppnå syftet med uppsatsen; att påvisa problematiken med co-branding, genomförde vi en fallstudie av Hotel Twentysevens co-brand med Absolut Icebar International. Resultaten av vår studie påvisar existensen av problematik vid skapandet av ett co-brand. Problematikens effekter menar vi blir en börda för de enskilda koncepten. Detta leder till obalans mellan de samarbetande koncepten där det konceptet med den tyngsta bördan riskerar att hamna i skuggan av det andra konceptet. Detta fenomen benämner vi som brand shadow varpå vi inte enbart bidrager med en ny syn på co-branding utan också ett nytt begrepp till forskningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Öberg, Karin ; Khoury, Jennifer and H Binette Atik, Jasmina
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
co-branding, grundtanke för konceptet, målgrupp, kommunikation, brand shadow, Development cooperation, Utvecklingssamarbete
language
Swedish
id
1354776
date added to LUP
2007-08-23 00:00:00
date last changed
2018-10-18 10:03:41
@misc{1354776,
  abstract     = {{Co-branding är ett fenomen som förekommer alltmer inom flera olika branscher. Tidigare forskning inom detta fält har påvisat dess synergieffekter men har denna form av samarbete ingen mörk baksida? Vi har problematiserat co-branding som fenomen genom att undersöka tre grundläggande faktorer för ett koncept. Dessa är grundtanken för koncept, kommunikation och målgrupp vilka sammanlänkas genom en röd tråd. I vår undersökning kring den mörka sidan av co-branding har vi utgått från teorier kring dessa grundläggande faktorer. För att uppnå syftet med uppsatsen; att påvisa problematiken med co-branding, genomförde vi en fallstudie av Hotel Twentysevens co-brand med Absolut Icebar International. Resultaten av vår studie påvisar existensen av problematik vid skapandet av ett co-brand. Problematikens effekter menar vi blir en börda för de enskilda koncepten. Detta leder till obalans mellan de samarbetande koncepten där det konceptet med den tyngsta bördan riskerar att hamna i skuggan av det andra konceptet. Detta fenomen benämner vi som brand shadow varpå vi inte enbart bidrager med en ny syn på co-branding utan också ett nytt begrepp till forskningen.}},
  author       = {{Öberg, Karin and Khoury, Jennifer and H Binette Atik, Jasmina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Brand Shadow - den mörka sidan av co-branding}},
  year         = {{2007}},
}