Ansvarsfullt företagande - små och medelstora modeföretags arbete med att ta ett socialt och miljömässigt ansvar
(2007)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Vårt syfte är att belysa den problematik som råder när företag ska omsätta viljan att ta ett socialt och miljömässigt ansvar till praktisk handling. En kvalitativ ansats ligger till grund för metoden och för att studera sambandet mellan teori och empiri har ett deduktivt angreppssätt använts. Det empiriska materialet består av intervjuer med personer som besitter expertkunskap inom CSR och små och medelstora företag samt representanter för modeföretagen Filippa K, J. Lindeberg och Whyred. Studiens slutsatser är att olika omvärldsförändringar har bidragit till en ökad medvetenhet hos företags intressenter vilka ställer högre krav. Motiven som ligger bakom ett socialt och miljömässigt ansvar är för modeföretag främst problemlösning samt... (More)
- Vårt syfte är att belysa den problematik som råder när företag ska omsätta viljan att ta ett socialt och miljömässigt ansvar till praktisk handling. En kvalitativ ansats ligger till grund för metoden och för att studera sambandet mellan teori och empiri har ett deduktivt angreppssätt använts. Det empiriska materialet består av intervjuer med personer som besitter expertkunskap inom CSR och små och medelstora företag samt representanter för modeföretagen Filippa K, J. Lindeberg och Whyred. Studiens slutsatser är att olika omvärldsförändringar har bidragit till en ökad medvetenhet hos företags intressenter vilka ställer högre krav. Motiven som ligger bakom ett socialt och miljömässigt ansvar är för modeföretag främst problemlösning samt riskminimering. De problem som små och medelstora modeföretag stöter på i sitt försök att ta detta ansvar är deras brist på tid, resurser samt kunskap. Vi har kommit fram till att små och medelstora modeföretag inte till fullo har förstått vikten av att även inbegripa sociala och miljöfrågor i sin verksamhet, vilka kommer att vara avgörande för företagens framtida överlevnad. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1354862
- author
- Sandqvist, Jenny ; Lamberth, Julika and Andersson, Susanne
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- socialt och miljömässigt ansvar, små och medelstora modeföretag, motiv, problem, Trade, Handel
- language
- Swedish
- id
- 1354862
- date added to LUP
- 2007-09-18 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:04:21
@misc{1354862, abstract = {{Vårt syfte är att belysa den problematik som råder när företag ska omsätta viljan att ta ett socialt och miljömässigt ansvar till praktisk handling. En kvalitativ ansats ligger till grund för metoden och för att studera sambandet mellan teori och empiri har ett deduktivt angreppssätt använts. Det empiriska materialet består av intervjuer med personer som besitter expertkunskap inom CSR och små och medelstora företag samt representanter för modeföretagen Filippa K, J. Lindeberg och Whyred. Studiens slutsatser är att olika omvärldsförändringar har bidragit till en ökad medvetenhet hos företags intressenter vilka ställer högre krav. Motiven som ligger bakom ett socialt och miljömässigt ansvar är för modeföretag främst problemlösning samt riskminimering. De problem som små och medelstora modeföretag stöter på i sitt försök att ta detta ansvar är deras brist på tid, resurser samt kunskap. Vi har kommit fram till att små och medelstora modeföretag inte till fullo har förstått vikten av att även inbegripa sociala och miljöfrågor i sin verksamhet, vilka kommer att vara avgörande för företagens framtida överlevnad.}}, author = {{Sandqvist, Jenny and Lamberth, Julika and Andersson, Susanne}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ansvarsfullt företagande - små och medelstora modeföretags arbete med att ta ett socialt och miljömässigt ansvar}}, year = {{2007}}, }