Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Ansvarsfullt företagande - små och medelstora modeföretags arbete med att ta ett socialt och miljömässigt ansvar

Sandqvist, Jenny ; Lamberth, Julika and Andersson, Susanne (2007)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Vårt syfte är att belysa den problematik som råder när företag ska omsätta viljan att ta ett socialt och miljömässigt ansvar till praktisk handling. En kvalitativ ansats ligger till grund för metoden och för att studera sambandet mellan teori och empiri har ett deduktivt angreppssätt använts. Det empiriska materialet består av intervjuer med personer som besitter expertkunskap inom CSR och små och medelstora företag samt representanter för modeföretagen Filippa K, J. Lindeberg och Whyred. Studiens slutsatser är att olika omvärldsförändringar har bidragit till en ökad medvetenhet hos företags intressenter vilka ställer högre krav. Motiven som ligger bakom ett socialt och miljömässigt ansvar är för modeföretag främst problemlösning samt... (More)
Vårt syfte är att belysa den problematik som råder när företag ska omsätta viljan att ta ett socialt och miljömässigt ansvar till praktisk handling. En kvalitativ ansats ligger till grund för metoden och för att studera sambandet mellan teori och empiri har ett deduktivt angreppssätt använts. Det empiriska materialet består av intervjuer med personer som besitter expertkunskap inom CSR och små och medelstora företag samt representanter för modeföretagen Filippa K, J. Lindeberg och Whyred. Studiens slutsatser är att olika omvärldsförändringar har bidragit till en ökad medvetenhet hos företags intressenter vilka ställer högre krav. Motiven som ligger bakom ett socialt och miljömässigt ansvar är för modeföretag främst problemlösning samt riskminimering. De problem som små och medelstora modeföretag stöter på i sitt försök att ta detta ansvar är deras brist på tid, resurser samt kunskap. Vi har kommit fram till att små och medelstora modeföretag inte till fullo har förstått vikten av att även inbegripa sociala och miljöfrågor i sin verksamhet, vilka kommer att vara avgörande för företagens framtida överlevnad. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sandqvist, Jenny ; Lamberth, Julika and Andersson, Susanne
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
socialt och miljömässigt ansvar, små och medelstora modeföretag, motiv, problem, Trade, Handel
language
Swedish
id
1354862
date added to LUP
2007-09-18 00:00:00
date last changed
2018-10-18 10:04:21
@misc{1354862,
  abstract     = {{Vårt syfte är att belysa den problematik som råder när företag ska omsätta viljan att ta ett socialt och miljömässigt ansvar till praktisk handling. En kvalitativ ansats ligger till grund för metoden och för att studera sambandet mellan teori och empiri har ett deduktivt angreppssätt använts. Det empiriska materialet består av intervjuer med personer som besitter expertkunskap inom CSR och små och medelstora företag samt representanter för modeföretagen Filippa K, J. Lindeberg och Whyred. Studiens slutsatser är att olika omvärldsförändringar har bidragit till en ökad medvetenhet hos företags intressenter vilka ställer högre krav. Motiven som ligger bakom ett socialt och miljömässigt ansvar är för modeföretag främst problemlösning samt riskminimering. De problem som små och medelstora modeföretag stöter på i sitt försök att ta detta ansvar är deras brist på tid, resurser samt kunskap. Vi har kommit fram till att små och medelstora modeföretag inte till fullo har förstått vikten av att även inbegripa sociala och miljöfrågor i sin verksamhet, vilka kommer att vara avgörande för företagens framtida överlevnad.}},
  author       = {{Sandqvist, Jenny and Lamberth, Julika and Andersson, Susanne}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Ansvarsfullt företagande - små och medelstora modeföretags arbete med att ta ett socialt och miljömässigt ansvar}},
  year         = {{2007}},
}