Hybridmiljöer - affärscentrum som konsumtionsarena
(2007)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Problem: Handel bygger på relationer, det ser vi främst i städernas alla förändringsprocesser där ett stort antal aktörer deltar för att skapa och frambringa nya kommersiella arenor och miljöer för affärsverksamhet. Problemet ligger i den nya situation som skapas mellan aktörerna i dessa miljöer. Aktörernas mål och motiv kan vara olika men i den offentliga hybridmiljön är det viktigt att man bildar en ny och friktionsfri helhet. Syfte: Syftet med arbetet är att studera och belysa begreppet servicemötet ur en ny infallsvinkel samt kartlägga olika relationer mellan aktörerna i ett affärscentrum. Metod: Uppsatsen bygger på kvalitativa djupintervjuer samt teorier/begrepp kring hybridmiljö servicemöte, konsumtionsarena, platsen, organisationen,... (More)
- Problem: Handel bygger på relationer, det ser vi främst i städernas alla förändringsprocesser där ett stort antal aktörer deltar för att skapa och frambringa nya kommersiella arenor och miljöer för affärsverksamhet. Problemet ligger i den nya situation som skapas mellan aktörerna i dessa miljöer. Aktörernas mål och motiv kan vara olika men i den offentliga hybridmiljön är det viktigt att man bildar en ny och friktionsfri helhet. Syfte: Syftet med arbetet är att studera och belysa begreppet servicemötet ur en ny infallsvinkel samt kartlägga olika relationer mellan aktörerna i ett affärscentrum. Metod: Uppsatsen bygger på kvalitativa djupintervjuer samt teorier/begrepp kring hybridmiljö servicemöte, konsumtionsarena, platsen, organisationen, SWOT-analys, unique selling proposition samt relationer både i ett nätverk men också relationerna business to business. De kvalitativa djupintervjuerna ligger till grund för det empiriska materialet samt analysen. Resultat: Det centrala för en hybridmiljö är helheten. Denna helhet som skall få kunden att se det unika och mervärdesskapande i dessa nya konsumtionsarenor. För att uppnå en väl fungerande och nyskapande miljö är relationer mellan aktörerna centralt. Målen och motiven för deras delaktighet kan vara olika men processen och utvecklingen av miljön och servicen är viktigt att den sker i enighet. Genom detta kan en samlad helhet uppnås som genom sin unika mix av aktörer, utbud och miljö skapar en ny form av attraktiv konsumtionsarena. En arena där servicemötet kan ta nya former både intern mellan aktörerna och externt ut till kunder som konsumerar i miljön. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1354987
- author
- Andreas, Fransson ; Pimmeshofer, Paul and Barakate, Saddick
- supervisor
- organization
- year
- 2007
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- hybridmiljö, servicemöte, plats, relationer, konsumtionsarena samt unique selling proposition (usp)., Trade, Handel
- language
- Swedish
- id
- 1354987
- date added to LUP
- 2007-07-14 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:04:51
@misc{1354987, abstract = {{Problem: Handel bygger på relationer, det ser vi främst i städernas alla förändringsprocesser där ett stort antal aktörer deltar för att skapa och frambringa nya kommersiella arenor och miljöer för affärsverksamhet. Problemet ligger i den nya situation som skapas mellan aktörerna i dessa miljöer. Aktörernas mål och motiv kan vara olika men i den offentliga hybridmiljön är det viktigt att man bildar en ny och friktionsfri helhet. Syfte: Syftet med arbetet är att studera och belysa begreppet servicemötet ur en ny infallsvinkel samt kartlägga olika relationer mellan aktörerna i ett affärscentrum. Metod: Uppsatsen bygger på kvalitativa djupintervjuer samt teorier/begrepp kring hybridmiljö servicemöte, konsumtionsarena, platsen, organisationen, SWOT-analys, unique selling proposition samt relationer både i ett nätverk men också relationerna business to business. De kvalitativa djupintervjuerna ligger till grund för det empiriska materialet samt analysen. Resultat: Det centrala för en hybridmiljö är helheten. Denna helhet som skall få kunden att se det unika och mervärdesskapande i dessa nya konsumtionsarenor. För att uppnå en väl fungerande och nyskapande miljö är relationer mellan aktörerna centralt. Målen och motiven för deras delaktighet kan vara olika men processen och utvecklingen av miljön och servicen är viktigt att den sker i enighet. Genom detta kan en samlad helhet uppnås som genom sin unika mix av aktörer, utbud och miljö skapar en ny form av attraktiv konsumtionsarena. En arena där servicemötet kan ta nya former både intern mellan aktörerna och externt ut till kunder som konsumerar i miljön.}}, author = {{Andreas, Fransson and Pimmeshofer, Paul and Barakate, Saddick}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hybridmiljöer - affärscentrum som konsumtionsarena}}, year = {{2007}}, }