Praktik: vägen till lärande och anställning
(2001)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Denna uppsats tillkom på grund av att författarna upplever att det finns ett behov av praktisk tillämpning av teoretiska kunskaper och kontakt med arbetslivet inom p-programmet. Syfte: Intentionen med uppsatsen är att undersöka hur ett antal arbetsgivare resonerar kring p-programmet, nyutexaminerade personalvetare, erfarenhet och praktik. Metod: En kvalitativ undersökning genomfördes i form av intervjuer med nio representanter för olika typer av företag och organisationer. Samtliga intervjupersoner hade eller hade haft någon form av inflytande i tillsättandet av personalvetare. Resultat: Resultatet visar att de intervjuade arbetsgivarna i samtliga fall utom ett sållar bort alla sökande utan praktisk erfarenhet av personalarbete i... (More)
- Bakgrund: Denna uppsats tillkom på grund av att författarna upplever att det finns ett behov av praktisk tillämpning av teoretiska kunskaper och kontakt med arbetslivet inom p-programmet. Syfte: Intentionen med uppsatsen är att undersöka hur ett antal arbetsgivare resonerar kring p-programmet, nyutexaminerade personalvetare, erfarenhet och praktik. Metod: En kvalitativ undersökning genomfördes i form av intervjuer med nio representanter för olika typer av företag och organisationer. Samtliga intervjupersoner hade eller hade haft någon form av inflytande i tillsättandet av personalvetare. Resultat: Resultatet visar att de intervjuade arbetsgivarna i samtliga fall utom ett sållar bort alla sökande utan praktisk erfarenhet av personalarbete i ett tidigt skede i urvalsprocessen vid nyanställning. Samtliga intervjuade ställde sig positiva till praktik i utbildningen dock utan att nämna studentens chans att uppnå ett optimalt lärande som övergripande skäl. Nyckelord: praktik, lärande, learning by doing, erfarenhetsbaserat lärande, experimental learning, lärcykel (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1356674
- author
- Afzelius, Johanna and Ekberg, Annika
- supervisor
- organization
- year
- 2001
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1356674
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:00
@misc{1356674, abstract = {{Bakgrund: Denna uppsats tillkom på grund av att författarna upplever att det finns ett behov av praktisk tillämpning av teoretiska kunskaper och kontakt med arbetslivet inom p-programmet. Syfte: Intentionen med uppsatsen är att undersöka hur ett antal arbetsgivare resonerar kring p-programmet, nyutexaminerade personalvetare, erfarenhet och praktik. Metod: En kvalitativ undersökning genomfördes i form av intervjuer med nio representanter för olika typer av företag och organisationer. Samtliga intervjupersoner hade eller hade haft någon form av inflytande i tillsättandet av personalvetare. Resultat: Resultatet visar att de intervjuade arbetsgivarna i samtliga fall utom ett sållar bort alla sökande utan praktisk erfarenhet av personalarbete i ett tidigt skede i urvalsprocessen vid nyanställning. Samtliga intervjuade ställde sig positiva till praktik i utbildningen dock utan att nämna studentens chans att uppnå ett optimalt lärande som övergripande skäl. Nyckelord: praktik, lärande, learning by doing, erfarenhetsbaserat lärande, experimental learning, lärcykel}}, author = {{Afzelius, Johanna and Ekberg, Annika}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Praktik: vägen till lärande och anställning}}, year = {{2001}}, }