Analys av konkret ledarskaps samband med lärande
(2002)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Utifrån egna erfarenheter har intresset för ledarskap väckts, som följts av intresse för den pedagogisk aspekten av relationen mellan ledarskap och lärande. Syfte: Uppsatsen syfte är att studera sambandet mellan ledarskap och lärande i ett konkret fall, utifrån följande uppsatta frågeställningar; Hur ser ledarskapet på det konkreta företaget ut? Finns det likheter mellan det konkreta ledarskapet på företaget och det ideologiskt pedagogiska ledarskap som Their (1997) presenterat? Vilken typ av lärande och på vilken nivå kan lärande tänkas uppstå utifrån de konkreta ledarskapen? Metod: Utifrån en kvalitativ ansats har tre observationer samt fem ostrukturerade intervjuer genomförts. Urvalet av intervjupersoner och författandet av... (More)
- Bakgrund: Utifrån egna erfarenheter har intresset för ledarskap väckts, som följts av intresse för den pedagogisk aspekten av relationen mellan ledarskap och lärande. Syfte: Uppsatsen syfte är att studera sambandet mellan ledarskap och lärande i ett konkret fall, utifrån följande uppsatta frågeställningar; Hur ser ledarskapet på det konkreta företaget ut? Finns det likheter mellan det konkreta ledarskapet på företaget och det ideologiskt pedagogiska ledarskap som Their (1997) presenterat? Vilken typ av lärande och på vilken nivå kan lärande tänkas uppstå utifrån de konkreta ledarskapen? Metod: Utifrån en kvalitativ ansats har tre observationer samt fem ostrukturerade intervjuer genomförts. Urvalet av intervjupersoner och författandet av intervjuguiden gjordes på basis av observationerna. Insamlandet av själva data gjordes genom intervjuerna. Resultat: Två olika utövande av ledarskap framkom i resultatet. Graden av ledarens engagemang i det dagliga arbetet kan anses vara av betydelse för hur lärande sker. Engagemang från ledaren anses leda till att medarbetarna styrs av dennes syn på lärande. Lärandet på avdelningen blir således beroende av ledarens syn på lärande. I situationen där ledarens engagemang i det dagliga arbetet är begränsat, blir således lärandet beroende av medarbetarens individuella bedömning av behovet av lärande, samt på vilket sätt lärande sker. Nyckelord: Lärande i det dagliga arbetet, informellt lärande, pedagogiskt ledarskap, kompetens (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1356755
- author
- Löwgren, Emma
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1356755
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:00
@misc{1356755, abstract = {{Bakgrund: Utifrån egna erfarenheter har intresset för ledarskap väckts, som följts av intresse för den pedagogisk aspekten av relationen mellan ledarskap och lärande. Syfte: Uppsatsen syfte är att studera sambandet mellan ledarskap och lärande i ett konkret fall, utifrån följande uppsatta frågeställningar; Hur ser ledarskapet på det konkreta företaget ut? Finns det likheter mellan det konkreta ledarskapet på företaget och det ideologiskt pedagogiska ledarskap som Their (1997) presenterat? Vilken typ av lärande och på vilken nivå kan lärande tänkas uppstå utifrån de konkreta ledarskapen? Metod: Utifrån en kvalitativ ansats har tre observationer samt fem ostrukturerade intervjuer genomförts. Urvalet av intervjupersoner och författandet av intervjuguiden gjordes på basis av observationerna. Insamlandet av själva data gjordes genom intervjuerna. Resultat: Två olika utövande av ledarskap framkom i resultatet. Graden av ledarens engagemang i det dagliga arbetet kan anses vara av betydelse för hur lärande sker. Engagemang från ledaren anses leda till att medarbetarna styrs av dennes syn på lärande. Lärandet på avdelningen blir således beroende av ledarens syn på lärande. I situationen där ledarens engagemang i det dagliga arbetet är begränsat, blir således lärandet beroende av medarbetarens individuella bedömning av behovet av lärande, samt på vilket sätt lärande sker. Nyckelord: Lärande i det dagliga arbetet, informellt lärande, pedagogiskt ledarskap, kompetens}}, author = {{Löwgren, Emma}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Analys av konkret ledarskaps samband med lärande}}, year = {{2002}}, }