Relation mellan individuell och organisatorisk kompetensutveckling
(2001)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Samhällets snabba utveckling leder till att ökade krav ställs på individers och organisationers förmåga att utveckla kompetens. Vi var intresserade av att studera relationen mellan dessa två former av kompetensutveckling. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan den individuella och organisatoriska kompetensutvecklingen inom WM-data Syd AB samt vilken betydelse denna relation har för företagets kompetensutveckling. Metod: Vi genomförde en kvalitativ studie med en intervju-undersökning som datainsamlingsmetod. Empirin bearbetades sedan genom att vi kombinerade metoderna clustering och making contrasts/comparisons. Resultat: Resultaten visade ett flertal utmärkande karaktärer i relationen som ekonomins och... (More)
- Bakgrund: Samhällets snabba utveckling leder till att ökade krav ställs på individers och organisationers förmåga att utveckla kompetens. Vi var intresserade av att studera relationen mellan dessa två former av kompetensutveckling. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan den individuella och organisatoriska kompetensutvecklingen inom WM-data Syd AB samt vilken betydelse denna relation har för företagets kompetensutveckling. Metod: Vi genomförde en kvalitativ studie med en intervju-undersökning som datainsamlingsmetod. Empirin bearbetades sedan genom att vi kombinerade metoderna clustering och making contrasts/comparisons. Resultat: Resultaten visade ett flertal utmärkande karaktärer i relationen som ekonomins och marknadens inflytande, organisationens tydlighet och i synnerhet vikten av kommunikation. Relationen påverkar kompetens-utvecklingens kort- respektive långsiktighet och vi ser ett behov av en strategi och bra kommunikation inom företaget för att uppnå en samverkan i relationen. Nyckelord: Kompetensutveckling, individuell kompetensutveckling, organisatorisk kompetensutveckling, lärande, strategi, kunskapsorganisation/kunskapsföretag, relation och betydelse. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1356831
- author
- Pupini, Per and Svantesson, Morgan
- supervisor
- organization
- year
- 2001
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1356831
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:00
@misc{1356831, abstract = {{Bakgrund: Samhällets snabba utveckling leder till att ökade krav ställs på individers och organisationers förmåga att utveckla kompetens. Vi var intresserade av att studera relationen mellan dessa två former av kompetensutveckling. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan den individuella och organisatoriska kompetensutvecklingen inom WM-data Syd AB samt vilken betydelse denna relation har för företagets kompetensutveckling. Metod: Vi genomförde en kvalitativ studie med en intervju-undersökning som datainsamlingsmetod. Empirin bearbetades sedan genom att vi kombinerade metoderna clustering och making contrasts/comparisons. Resultat: Resultaten visade ett flertal utmärkande karaktärer i relationen som ekonomins och marknadens inflytande, organisationens tydlighet och i synnerhet vikten av kommunikation. Relationen påverkar kompetens-utvecklingens kort- respektive långsiktighet och vi ser ett behov av en strategi och bra kommunikation inom företaget för att uppnå en samverkan i relationen. Nyckelord: Kompetensutveckling, individuell kompetensutveckling, organisatorisk kompetensutveckling, lärande, strategi, kunskapsorganisation/kunskapsföretag, relation och betydelse.}}, author = {{Pupini, Per and Svantesson, Morgan}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Relation mellan individuell och organisatorisk kompetensutveckling}}, year = {{2001}}, }