Upplärning av industriarbetare
(2002)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: För många industriarbetare är arbetsplatsen det enda stället att lära sig yrket på eftersom teknologi och produktionsformer är specialiserade och unika för verksamheten. Upplärning genom lärlingssystem, där lärandet sker integrerat med andra aktiviteter på arbetsplatsen blir då nödvändigt eftersom de praktiska kunskaper som är nödvändiga i arbetet inte kan förmedlas genom formell skolutbildning. Syfte: Att undersöka och få förståelse för upplärning av nyanställda arbetare samt att undersöka kontextens betydelse för upplärningen. Metod: En kvalitativ studie bestående av observationer och kvalitativa intervjuer genomförda på färgfabriker inom Akzo Nobel. Resultat: Verksamheternas målsättning avgör de aktiviteter som förekommer och... (More)
- Bakgrund: För många industriarbetare är arbetsplatsen det enda stället att lära sig yrket på eftersom teknologi och produktionsformer är specialiserade och unika för verksamheten. Upplärning genom lärlingssystem, där lärandet sker integrerat med andra aktiviteter på arbetsplatsen blir då nödvändigt eftersom de praktiska kunskaper som är nödvändiga i arbetet inte kan förmedlas genom formell skolutbildning. Syfte: Att undersöka och få förståelse för upplärning av nyanställda arbetare samt att undersöka kontextens betydelse för upplärningen. Metod: En kvalitativ studie bestående av observationer och kvalitativa intervjuer genomförda på färgfabriker inom Akzo Nobel. Resultat: Verksamheternas målsättning avgör de aktiviteter som förekommer och därmed vad man får lära sig. Upplärningen inriktas främst på att reproducera befintliga kunskaper och att upprätthålla en stabilitet i produktionen. Lärandet är i huvudsak oplanerat och informellt men aktivt och målmedvetet. Lärandet bygger på att den nyanställde får tillgång till att själv göra erfarenheter eller att arbetskamraternas erfarenheter förmedlas i anknytning till den dagliga verksamheten. Kontexten har mycket stor betydelse. Arbetsuppgifterna och arbetskamraternas förmåga att förmedla sina kunskaper är av avgörande betydelse för vad arbetarna får tillgång till att lära. Under sin upplärning får arbetarna praktiska och teoretiska kunskaper men lär sig även problemlösning, värderingar och normsystem. Nyckelord: Upplärning, situerat lärande, mästarlära, informellt lärande (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1356840
- author
- Nilsson, Karin
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1356840
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:00
@misc{1356840, abstract = {{Bakgrund: För många industriarbetare är arbetsplatsen det enda stället att lära sig yrket på eftersom teknologi och produktionsformer är specialiserade och unika för verksamheten. Upplärning genom lärlingssystem, där lärandet sker integrerat med andra aktiviteter på arbetsplatsen blir då nödvändigt eftersom de praktiska kunskaper som är nödvändiga i arbetet inte kan förmedlas genom formell skolutbildning. Syfte: Att undersöka och få förståelse för upplärning av nyanställda arbetare samt att undersöka kontextens betydelse för upplärningen. Metod: En kvalitativ studie bestående av observationer och kvalitativa intervjuer genomförda på färgfabriker inom Akzo Nobel. Resultat: Verksamheternas målsättning avgör de aktiviteter som förekommer och därmed vad man får lära sig. Upplärningen inriktas främst på att reproducera befintliga kunskaper och att upprätthålla en stabilitet i produktionen. Lärandet är i huvudsak oplanerat och informellt men aktivt och målmedvetet. Lärandet bygger på att den nyanställde får tillgång till att själv göra erfarenheter eller att arbetskamraternas erfarenheter förmedlas i anknytning till den dagliga verksamheten. Kontexten har mycket stor betydelse. Arbetsuppgifterna och arbetskamraternas förmåga att förmedla sina kunskaper är av avgörande betydelse för vad arbetarna får tillgång till att lära. Under sin upplärning får arbetarna praktiska och teoretiska kunskaper men lär sig även problemlösning, värderingar och normsystem. Nyckelord: Upplärning, situerat lärande, mästarlära, informellt lärande}}, author = {{Nilsson, Karin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Upplärning av industriarbetare}}, year = {{2002}}, }