Individens lärande i ett industriföretag : en kvalitativ studie på Akzo Nobel
(2002)Education
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Förhållandena på en arbetsplats samt hur arbetet är utformat är viktiga egenskaper för människans möjlighet att utveckla sin potentiella förmåga. Med anledning av detta har arbetsorganisationers utformning kritiserats för att inte ha skapat mer människovänliga och lärande arbetsmiljöer. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur personalen på ett företag upplever att företagets organisation har påverkat deras arbetssituation med avseende på lärande i arbetslivet. Metod: Undersökningen genomfördes utifrån en kvalitativ ansats. För den empiriska datainsamlingen användes intervjuer. Resultat: Genom att förändra organisationen till målstyrd, får individerna en ökad frihet i arbetet och ett vidgat handlingsutrymme. Detta... (More)
- Bakgrund: Förhållandena på en arbetsplats samt hur arbetet är utformat är viktiga egenskaper för människans möjlighet att utveckla sin potentiella förmåga. Med anledning av detta har arbetsorganisationers utformning kritiserats för att inte ha skapat mer människovänliga och lärande arbetsmiljöer. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur personalen på ett företag upplever att företagets organisation har påverkat deras arbetssituation med avseende på lärande i arbetslivet. Metod: Undersökningen genomfördes utifrån en kvalitativ ansats. För den empiriska datainsamlingen användes intervjuer. Resultat: Genom att förändra organisationen till målstyrd, får individerna en ökad frihet i arbetet och ett vidgat handlingsutrymme. Detta i sin tur bidrar till ett ökat lärande, medvetet och omedvetet, hos individen. Nyckelord: Lärande, lärande i arbetslivet, omorganisering, handlingsutrymme, arbetsrotation (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1356953
- author
- Hansson, Cecilia and König, Charlotta
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1356953
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:00
@misc{1356953, abstract = {{Bakgrund: Förhållandena på en arbetsplats samt hur arbetet är utformat är viktiga egenskaper för människans möjlighet att utveckla sin potentiella förmåga. Med anledning av detta har arbetsorganisationers utformning kritiserats för att inte ha skapat mer människovänliga och lärande arbetsmiljöer. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur personalen på ett företag upplever att företagets organisation har påverkat deras arbetssituation med avseende på lärande i arbetslivet. Metod: Undersökningen genomfördes utifrån en kvalitativ ansats. För den empiriska datainsamlingen användes intervjuer. Resultat: Genom att förändra organisationen till målstyrd, får individerna en ökad frihet i arbetet och ett vidgat handlingsutrymme. Detta i sin tur bidrar till ett ökat lärande, medvetet och omedvetet, hos individen. Nyckelord: Lärande, lärande i arbetslivet, omorganisering, handlingsutrymme, arbetsrotation}}, author = {{Hansson, Cecilia and König, Charlotta}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Individens lärande i ett industriföretag : en kvalitativ studie på Akzo Nobel}}, year = {{2002}}, }