Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Barn med socioemotionella problem i Montessoriförskolan - En kvalitativ studie om hur pedagogiken fungerar i praktiken

Haagensen, Therese (2004)
Education
Abstract (Swedish)
En empirisk studie med kvalitativ ansats som behandlar hur Montessoriförskolor bemöter barn i åldersgruppen 3-6 år med socioemotionella problem. Vilka förutsättningar finns att genom pedagogiken inom Montessoriförskolan hjälpa barn med socioemotionella problem? Jag har för min empiriska studie valt en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer har genomförts med Monressoriförskollärare, och observationer gjorts av barn i åldrarna 3-6 år i grupp i innemiljö. Resultatet visade att det finns förutsättningar för att hjälpa barn med socioemotionella problem. De barn som under observationerna framstod som barn med socioemotionella problem visade sig i allmänhet ständigt ha en vuxen i sin alldeles omedelbara närhet. Ibland hände det dock att dessa... (More)
En empirisk studie med kvalitativ ansats som behandlar hur Montessoriförskolor bemöter barn i åldersgruppen 3-6 år med socioemotionella problem. Vilka förutsättningar finns att genom pedagogiken inom Montessoriförskolan hjälpa barn med socioemotionella problem? Jag har för min empiriska studie valt en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer har genomförts med Monressoriförskollärare, och observationer gjorts av barn i åldrarna 3-6 år i grupp i innemiljö. Resultatet visade att det finns förutsättningar för att hjälpa barn med socioemotionella problem. De barn som under observationerna framstod som barn med socioemotionella problem visade sig i allmänhet ständigt ha en vuxen i sin alldeles omedelbara närhet. Ibland hände det dock att dessa vuxna förbisåg uppenbara försök till kontakttagande från barnens sida. Fortsatt forskning inom denna problematik hade varit intressant. Nyckelord: Lpfö 98, barn med särskilda behov, Montessoripedagogik, Socioemotionella problem, Förskolepedagogiskt arbete, Montessoris syn på barn med socioemotionella problem (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Haagensen, Therese
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
language
Swedish
id
1357084
date added to LUP
2004-11-08 00:00:00
date last changed
2014-09-04 08:37:00
@misc{1357084,
  abstract     = {{En empirisk studie med kvalitativ ansats som behandlar hur Montessoriförskolor bemöter barn i åldersgruppen 3-6 år med socioemotionella problem. Vilka förutsättningar finns att genom pedagogiken inom Montessoriförskolan hjälpa barn med socioemotionella problem? Jag har för min empiriska studie valt en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer har genomförts med Monressoriförskollärare, och observationer gjorts av barn i åldrarna 3-6 år i grupp i innemiljö. Resultatet visade att det finns förutsättningar för att hjälpa barn med socioemotionella problem. De barn som under observationerna framstod som barn med socioemotionella problem visade sig i allmänhet ständigt ha en vuxen i sin alldeles omedelbara närhet. Ibland hände det dock att dessa vuxna förbisåg uppenbara försök till kontakttagande från barnens sida. Fortsatt forskning inom denna problematik hade varit intressant. Nyckelord: Lpfö 98, barn med särskilda behov, Montessoripedagogik, Socioemotionella problem, Förskolepedagogiskt arbete, Montessoris syn på barn med socioemotionella problem}},
  author       = {{Haagensen, Therese}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Barn med socioemotionella problem i Montessoriförskolan - En kvalitativ studie om hur pedagogiken fungerar i praktiken}},
  year         = {{2004}},
}