Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Erfarenhetsbaserat lärande i samband med organisationsutveckling : en sammanflätning av två teoretiska begrepp

Johansson, Anna and , (2003)
Education
Abstract (Swedish)
Denna uppsats är en litteraturstudie med syftet att analysera hur organisationsutvecklingsprocessen (OU) samverkar med individuella lärprocesser. OU refererar till Lewins (1951) förändringsmodell i tre steg och individers lärprocess till erfarenhetsbaserat lärande ur Kolbs (1984) perspektiv. Studien har ett kvalitativt angreppssätt där utgångspunkten för metodvalet har varit det teoretiskt baserade syftet. Frågeställningen är att i denna föränderliga omvärld, med ständiga omorganiseringar som ett tidstypiskt fenomen, än i dag tycks lämna lite utrymme åt individers komplexitet. Studiens avsikt är att tänka fram hur organisationsförändringar påverkar förutsättningen för individers lärande och utveckling. Lärandet i arbetslivet präglas i hög... (More)
Denna uppsats är en litteraturstudie med syftet att analysera hur organisationsutvecklingsprocessen (OU) samverkar med individuella lärprocesser. OU refererar till Lewins (1951) förändringsmodell i tre steg och individers lärprocess till erfarenhetsbaserat lärande ur Kolbs (1984) perspektiv. Studien har ett kvalitativt angreppssätt där utgångspunkten för metodvalet har varit det teoretiskt baserade syftet. Frågeställningen är att i denna föränderliga omvärld, med ständiga omorganiseringar som ett tidstypiskt fenomen, än i dag tycks lämna lite utrymme åt individers komplexitet. Studiens avsikt är att tänka fram hur organisationsförändringar påverkar förutsättningen för individers lärande och utveckling. Lärandet i arbetslivet präglas i hög grad av erfarenheter vilka här kopplas samman med Lewins upptining, förändring och stabiliseringsfaser. Studien visar att en radikal förändring producerar erfarenheter vilka kan leda till lärande. Här spelar faktorer som tid, information och individers känslor roll. Vid planerandet av organisationsutvecklingsprocesser är dessa faktorer väl värda att ta hänsyn till. Nyckelord: Organisationsutveckling, förändring, process, individuellt lärande, erfarenhetsbaserat lärande (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johansson, Anna and ,
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
language
Swedish
id
1357089
date added to LUP
2004-11-08 00:00:00
date last changed
2014-09-04 08:37:00
@misc{1357089,
  abstract     = {{Denna uppsats är en litteraturstudie med syftet att analysera hur organisationsutvecklingsprocessen (OU) samverkar med individuella lärprocesser. OU refererar till Lewins (1951) förändringsmodell i tre steg och individers lärprocess till erfarenhetsbaserat lärande ur Kolbs (1984) perspektiv. Studien har ett kvalitativt angreppssätt där utgångspunkten för metodvalet har varit det teoretiskt baserade syftet. Frågeställningen är att i denna föränderliga omvärld, med ständiga omorganiseringar som ett tidstypiskt fenomen, än i dag tycks lämna lite utrymme åt individers komplexitet. Studiens avsikt är att tänka fram hur organisationsförändringar påverkar förutsättningen för individers lärande och utveckling. Lärandet i arbetslivet präglas i hög grad av erfarenheter vilka här kopplas samman med Lewins upptining, förändring och stabiliseringsfaser. Studien visar att en radikal förändring producerar erfarenheter vilka kan leda till lärande. Här spelar faktorer som tid, information och individers känslor roll. Vid planerandet av organisationsutvecklingsprocesser är dessa faktorer väl värda att ta hänsyn till. Nyckelord: Organisationsutveckling, förändring, process, individuellt lärande, erfarenhetsbaserat lärande}},
  author       = {{Johansson, Anna and ,}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Erfarenhetsbaserat lärande i samband med organisationsutveckling : en sammanflätning av två teoretiska begrepp}},
  year         = {{2003}},
}