Nedskärningens betydelse för kvarvarande medarbetares motivation och lärande.
(2004)Education
- Abstract (Swedish)
- Sammanfattning: Personalnedskärningar är vanliga och har blivit allt mer betydelsefulla fenomen i svenskt arbetsliv. Under 1990-talet blev detta allt vanligare och allt större grupper anställda fick lämna sina arbeten, för att organisationen inte klarade av att ha kvar alla sina anställda i den rådande lågkonjunkturen. Man pratar ofta om hur den uppsagda personalen mår, vi har därför istället valt att titta närmare på den kvarvarande personalen. Syfte: Vårt syfte var att analysera nedskärningen betydelse för kvarvarande medarbetares motivation och lärande. Metod: Empirisk studie med kvalitativt angreppssätt. Resultat: Genom vårt arbete har vi kunnat se att en nedskärning har betydelse för hur de kvarvarande anställdas motivation påverkas... (More)
- Sammanfattning: Personalnedskärningar är vanliga och har blivit allt mer betydelsefulla fenomen i svenskt arbetsliv. Under 1990-talet blev detta allt vanligare och allt större grupper anställda fick lämna sina arbeten, för att organisationen inte klarade av att ha kvar alla sina anställda i den rådande lågkonjunkturen. Man pratar ofta om hur den uppsagda personalen mår, vi har därför istället valt att titta närmare på den kvarvarande personalen. Syfte: Vårt syfte var att analysera nedskärningen betydelse för kvarvarande medarbetares motivation och lärande. Metod: Empirisk studie med kvalitativt angreppssätt. Resultat: Genom vårt arbete har vi kunnat se att en nedskärning har betydelse för hur de kvarvarande anställdas motivation påverkas och att man inte kan göra så mycket för att förhindra detta, däremot kan man förhindra att all motivation försvinner genom information och förståelse från ledningen. Det vi också har kunnat se är att lärandet påverkas av hur företaget ser och värderar det. Nyckelord: Personalnedskärningar, lärande, motivation, organisationskultur, förändringsarbete, kommunikation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1357159
- author
- Hansson, Jennie and Nilsson, Karin
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik
- language
- Swedish
- id
- 1357159
- date added to LUP
- 2004-11-08 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1357159, abstract = {{Sammanfattning: Personalnedskärningar är vanliga och har blivit allt mer betydelsefulla fenomen i svenskt arbetsliv. Under 1990-talet blev detta allt vanligare och allt större grupper anställda fick lämna sina arbeten, för att organisationen inte klarade av att ha kvar alla sina anställda i den rådande lågkonjunkturen. Man pratar ofta om hur den uppsagda personalen mår, vi har därför istället valt att titta närmare på den kvarvarande personalen. Syfte: Vårt syfte var att analysera nedskärningen betydelse för kvarvarande medarbetares motivation och lärande. Metod: Empirisk studie med kvalitativt angreppssätt. Resultat: Genom vårt arbete har vi kunnat se att en nedskärning har betydelse för hur de kvarvarande anställdas motivation påverkas och att man inte kan göra så mycket för att förhindra detta, däremot kan man förhindra att all motivation försvinner genom information och förståelse från ledningen. Det vi också har kunnat se är att lärandet påverkas av hur företaget ser och värderar det. Nyckelord: Personalnedskärningar, lärande, motivation, organisationskultur, förändringsarbete, kommunikation.}}, author = {{Hansson, Jennie and Nilsson, Karin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Nedskärningens betydelse för kvarvarande medarbetares motivation och lärande.}}, year = {{2004}}, }