Blind Date – En fallstudie kring relationen mellan reklambyråer och deras uppdragsgivare.
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna uppsats är att undersöka och öka förståelsen
kring relationen mellan medelstora reklambyråer och deras
uppdragsgivare samt hur informationsflödet dem emellan
påverkar byråns möjlighet att producera ett utfall med hög
kreativitet.
Med en induktiv fallstudie där vi genomfört kvalitativa
djupintervjuer.
Vi har noggrant valt ut fyra person med olika
befattningspositioner från två reklambyråer. Respondenterna
anses ha väl anpassad kompetens och stor erfarenhet kring
ämnesområdet och kan på så vis spegla reklambyråns sysätt på
relationen till uppdragsgivare.
Vi har här noga valt ut teorier knutna till ämnet, relationen
mellan reklambyrå och uppdragsgivare som har lagt grunden,
för att sedan kompletteras med en
... (More) - Syftet med denna uppsats är att undersöka och öka förståelsen
kring relationen mellan medelstora reklambyråer och deras
uppdragsgivare samt hur informationsflödet dem emellan
påverkar byråns möjlighet att producera ett utfall med hög
kreativitet.
Med en induktiv fallstudie där vi genomfört kvalitativa
djupintervjuer.
Vi har noggrant valt ut fyra person med olika
befattningspositioner från två reklambyråer. Respondenterna
anses ha väl anpassad kompetens och stor erfarenhet kring
ämnesområdet och kan på så vis spegla reklambyråns sysätt på
relationen till uppdragsgivare.
Vi har här noga valt ut teorier knutna till ämnet, relationen
mellan reklambyrå och uppdragsgivare som har lagt grunden,
för att sedan kompletteras med en kreativitetsteori.
Vårt resultat talar för att reklamskapande är en process i synergi där varje
del: Relationen, Informationsflödet och Kreativiteten, har en
interagerande funktion vid skapandet av en framgångsrik
reklam. Personkemin och att spendera mycket tid tillsammans
är avgörande för relationen. Relationen och informationsflödet
är i en ständig interaktion under hela processen som
tillsammans ger liv åt kreativiteten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1370471
- author
- Forsman, Erik ; Andersson, Pelle and Hansson, Andre
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Kreativitet, förtroende, relation, kommunikation, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1370471
- date added to LUP
- 2009-01-16 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:22:07
@misc{1370471, abstract = {{Syftet med denna uppsats är att undersöka och öka förståelsen kring relationen mellan medelstora reklambyråer och deras uppdragsgivare samt hur informationsflödet dem emellan påverkar byråns möjlighet att producera ett utfall med hög kreativitet. Med en induktiv fallstudie där vi genomfört kvalitativa djupintervjuer. Vi har noggrant valt ut fyra person med olika befattningspositioner från två reklambyråer. Respondenterna anses ha väl anpassad kompetens och stor erfarenhet kring ämnesområdet och kan på så vis spegla reklambyråns sysätt på relationen till uppdragsgivare. Vi har här noga valt ut teorier knutna till ämnet, relationen mellan reklambyrå och uppdragsgivare som har lagt grunden, för att sedan kompletteras med en kreativitetsteori. Vårt resultat talar för att reklamskapande är en process i synergi där varje del: Relationen, Informationsflödet och Kreativiteten, har en interagerande funktion vid skapandet av en framgångsrik reklam. Personkemin och att spendera mycket tid tillsammans är avgörande för relationen. Relationen och informationsflödet är i en ständig interaktion under hela processen som tillsammans ger liv åt kreativiteten.}}, author = {{Forsman, Erik and Andersson, Pelle and Hansson, Andre}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Blind Date – En fallstudie kring relationen mellan reklambyråer och deras uppdragsgivare.}}, year = {{2009}}, }