Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Offentlig upphandling i demokratins tjänst - Teori och praktik i fallet Skånetrafiken

Holmberg, Robin LU and Linander, Annette LU (2009) STVA21 20091
Department of Political Science
Abstract (Swedish)
Vart fjärde år väljer vi de politiker vi anser bäst kan tillgodose våra behov och önskemål. Politikerna antar mål för den offentliga verksamheten som förhoppningsvis motsvarar det väljarna förväntar sig. Men vad händer sedan? Arbetet behandlar hur väl implementeringen av politiskt antagna styrdokument fungerar, från politikerna, via tjänstemännen och ut till privata entreprenörer. Vi har valt att använda oss av flera av Lennart Lundquists teorier, dock modifierade så de mer harmonierar med den verklighet vi ser. Vi formulerar en normativ teori om vilka värden som bör genomsyra verksamheten när man väljer att använda privata entreprenörer för utförandet av offentlig service. Det fall vi valt är Skånetrafiken och upphandlingen av... (More)
Vart fjärde år väljer vi de politiker vi anser bäst kan tillgodose våra behov och önskemål. Politikerna antar mål för den offentliga verksamheten som förhoppningsvis motsvarar det väljarna förväntar sig. Men vad händer sedan? Arbetet behandlar hur väl implementeringen av politiskt antagna styrdokument fungerar, från politikerna, via tjänstemännen och ut till privata entreprenörer. Vi har valt att använda oss av flera av Lennart Lundquists teorier, dock modifierade så de mer harmonierar med den verklighet vi ser. Vi formulerar en normativ teori om vilka värden som bör genomsyra verksamheten när man väljer att använda privata entreprenörer för utförandet av offentlig service. Det fall vi valt är Skånetrafiken och upphandlingen av Öresundstrafiken.
Vi förväntade oss att hitta diskrepanser mellan vad politikerna pekat ut som viktigt och underlaget till entreprenörer vid upphandlingen, som författats av tjänstemän. Förvånande nog fann vi mycket få områden där implementeringen inte fungerat. Likabehandling och information om medborgarnas rättigheter är de stora förbättringsområdena. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Holmberg, Robin LU and Linander, Annette LU
supervisor
organization
course
STVA21 20091
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
offentlig upphandling, implementeringsprocess, Skånetrafiken
language
Swedish
id
1398847
date added to LUP
2009-06-17 22:42:10
date last changed
2009-08-18 11:05:58
@misc{1398847,
  abstract     = {{Vart fjärde år väljer vi de politiker vi anser bäst kan tillgodose våra behov och önskemål. Politikerna antar mål för den offentliga verksamheten som förhoppningsvis motsvarar det väljarna förväntar sig. Men vad händer sedan? Arbetet behandlar hur väl implementeringen av politiskt antagna styrdokument fungerar, från politikerna, via tjänstemännen och ut till privata entreprenörer. Vi har valt att använda oss av flera av Lennart Lundquists teorier, dock modifierade så de mer harmonierar med den verklighet vi ser. Vi formulerar en normativ teori om vilka värden som bör genomsyra verksamheten när man väljer att använda privata entreprenörer för utförandet av offentlig service. Det fall vi valt är Skånetrafiken och upphandlingen av Öresundstrafiken.
Vi förväntade oss att hitta diskrepanser mellan vad politikerna pekat ut som viktigt och underlaget till entreprenörer vid upphandlingen, som författats av tjänstemän. Förvånande nog fann vi mycket få områden där implementeringen inte fungerat. Likabehandling och information om medborgarnas rättigheter är de stora förbättringsområdena.}},
  author       = {{Holmberg, Robin and Linander, Annette}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Offentlig upphandling i demokratins tjänst - Teori och praktik i fallet Skånetrafiken}},
  year         = {{2009}},
}