Utvalda stressorers påverkan på lärsituationer i arbetet: en teoretisk studie
(2009) PEDK11 20091Education
- Abstract (Swedish)
- Lärande i arbetet är ett ständigt aktuellt ämne. Likaså stress som ständigt diskuteras. Uppsatsens syfte var att undersöka utvalda stressorers påverkan på lärsituationer i arbetet. Studien är teoretisk och baserades på litteratur vi fann lämplig i förhållande till syfte samt utökad frågeställning. Vi skapade en egen modell som följer med processen genom hela uppsatsen. Modellen visar relationen mellan lärande, lärande i arbetet, generella stressorer samt våra utvalda stressorer kommunikation, organisatorisk förändring samt variation i arbetet. Vi använde oss av ett iterativt tillvägagångssätt när vi genomförde studien, vilket innebar att insamlandet av teori samt analysen integrerades i varandra. Inget specifikt resultat finns utan detta... (More)
- Lärande i arbetet är ett ständigt aktuellt ämne. Likaså stress som ständigt diskuteras. Uppsatsens syfte var att undersöka utvalda stressorers påverkan på lärsituationer i arbetet. Studien är teoretisk och baserades på litteratur vi fann lämplig i förhållande till syfte samt utökad frågeställning. Vi skapade en egen modell som följer med processen genom hela uppsatsen. Modellen visar relationen mellan lärande, lärande i arbetet, generella stressorer samt våra utvalda stressorer kommunikation, organisatorisk förändring samt variation i arbetet. Vi använde oss av ett iterativt tillvägagångssätt när vi genomförde studien, vilket innebar att insamlandet av teori samt analysen integrerades i varandra. Inget specifikt resultat finns utan detta går att hitta i teoridelen.
Vi kom bland annat fram till att stressorer inte alltid behöver vara negativa utan snarare kontextberoende. En annan slutsats var att på grund av tidsbrist används mer ett ”just in time-lärande” snarare än ett livslångt lärande. Problem som uppstår ska helst lösas direkt och ingen eftertanke eller reflektion hinns med. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1415944
- author
- Wretensjö, Fannie LU and Carlsson, Caroline
- supervisor
- organization
- course
- PEDK11 20091
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- variation & just in time-lärande, förändring, kommunikation, Stressorer, lärande i arbetet
- language
- Swedish
- id
- 1415944
- date added to LUP
- 2009-06-18 10:35:50
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1415944, abstract = {{Lärande i arbetet är ett ständigt aktuellt ämne. Likaså stress som ständigt diskuteras. Uppsatsens syfte var att undersöka utvalda stressorers påverkan på lärsituationer i arbetet. Studien är teoretisk och baserades på litteratur vi fann lämplig i förhållande till syfte samt utökad frågeställning. Vi skapade en egen modell som följer med processen genom hela uppsatsen. Modellen visar relationen mellan lärande, lärande i arbetet, generella stressorer samt våra utvalda stressorer kommunikation, organisatorisk förändring samt variation i arbetet. Vi använde oss av ett iterativt tillvägagångssätt när vi genomförde studien, vilket innebar att insamlandet av teori samt analysen integrerades i varandra. Inget specifikt resultat finns utan detta går att hitta i teoridelen. Vi kom bland annat fram till att stressorer inte alltid behöver vara negativa utan snarare kontextberoende. En annan slutsats var att på grund av tidsbrist används mer ett ”just in time-lärande” snarare än ett livslångt lärande. Problem som uppstår ska helst lösas direkt och ingen eftertanke eller reflektion hinns med.}}, author = {{Wretensjö, Fannie and Carlsson, Caroline}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utvalda stressorers påverkan på lärsituationer i arbetet: en teoretisk studie}}, year = {{2009}}, }