Föreställningar om familjen på förskolan: språkets betydelse för en reproducering av den heteronormativa kärnfamiljen
(2009) GNVK01 20091Department of Gender Studies
- Abstract (Swedish)
- Syftet med den här kandidatuppsatsen är att undersöka huruvida andra familjekonstellationer än den normativa kärnfamiljen är synliga på förskolan. Jag ville ta reda på hur pedagoger pratar med barnen om familjen och om andra familjekonstellationer än den traditionella heterosexuella kärnfamiljen är synliga i material på förskolan. Jag ville också undersöka om det finns en uppfattning om familj och sexualitet på förskolan som gör heterosexualiteten obligatorisk. Uppsatsen är skriven med en feministisk queer och poststrukturalistisk teoriram, och har därför central inriktning på hur språket har betydelse för vår förståelse. Min analys och diskussion bygger på fyra kvalitativa intervjuer med pedagoger i förskolan. Resultatet visade att... (More)
- Syftet med den här kandidatuppsatsen är att undersöka huruvida andra familjekonstellationer än den normativa kärnfamiljen är synliga på förskolan. Jag ville ta reda på hur pedagoger pratar med barnen om familjen och om andra familjekonstellationer än den traditionella heterosexuella kärnfamiljen är synliga i material på förskolan. Jag ville också undersöka om det finns en uppfattning om familj och sexualitet på förskolan som gör heterosexualiteten obligatorisk. Uppsatsen är skriven med en feministisk queer och poststrukturalistisk teoriram, och har därför central inriktning på hur språket har betydelse för vår förståelse. Min analys och diskussion bygger på fyra kvalitativa intervjuer med pedagoger i förskolan. Resultatet visade att kärnfamiljen fortfarande är norm i förskolan och att pedagoger använder sig av ”mamma, pappa, barn” när de pratar om familjen, med anledning av att det var så de flesta av barnens familjer såg ut. På förskolorna hos intervjupersonerna fanns det inte någon litteratur eller annat material som barn i en icke normativ familj kan känna igen sig i. Pedagogerna pratade inte heller om homo- eller bisexualitet, vare sig i arbetslaget eller med barnen. Om en sådan fråga uppstod diskuterades detta enskilt med barnet eller de barnen det berörde. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1422298
- author
- Lindberg, Ann LU
- supervisor
- organization
- course
- GNVK01 20091
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Regnbågsfamilj, HBT, kärnfamilj, förskola, queer, genuspedagogik, heterosexism, den heterosexuella matrisen
- language
- Swedish
- id
- 1422298
- date added to LUP
- 2009-06-29 10:40:41
- date last changed
- 2009-06-29 10:40:41
@misc{1422298, abstract = {{Syftet med den här kandidatuppsatsen är att undersöka huruvida andra familjekonstellationer än den normativa kärnfamiljen är synliga på förskolan. Jag ville ta reda på hur pedagoger pratar med barnen om familjen och om andra familjekonstellationer än den traditionella heterosexuella kärnfamiljen är synliga i material på förskolan. Jag ville också undersöka om det finns en uppfattning om familj och sexualitet på förskolan som gör heterosexualiteten obligatorisk. Uppsatsen är skriven med en feministisk queer och poststrukturalistisk teoriram, och har därför central inriktning på hur språket har betydelse för vår förståelse. Min analys och diskussion bygger på fyra kvalitativa intervjuer med pedagoger i förskolan. Resultatet visade att kärnfamiljen fortfarande är norm i förskolan och att pedagoger använder sig av ”mamma, pappa, barn” när de pratar om familjen, med anledning av att det var så de flesta av barnens familjer såg ut. På förskolorna hos intervjupersonerna fanns det inte någon litteratur eller annat material som barn i en icke normativ familj kan känna igen sig i. Pedagogerna pratade inte heller om homo- eller bisexualitet, vare sig i arbetslaget eller med barnen. Om en sådan fråga uppstod diskuterades detta enskilt med barnet eller de barnen det berörde.}}, author = {{Lindberg, Ann}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Föreställningar om familjen på förskolan: språkets betydelse för en reproducering av den heteronormativa kärnfamiljen}}, year = {{2009}}, }